Najnowsze wpisy, strona 44


gru 02 2019 Popyt na biura jest tak duży, że trzeba...
Komentarze: 0

Pomimo dużej ilości powierzchni, jaka jest teraz w budowie w największych miastach w kraju, oferta gotowych biur kurczy się. Rekordowy popyt na nowoczesne powierzchnie sprawia, że rośnie ilość umów pre-let       

W ciągu trzech pierwszych kwartałów bieżącego roku w największych miastach w kraju do najemców trafiło o kilkanaście procent powierzchni biurowej więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. W głównych ośrodkach biznesowych w Polsce zakontraktowane zostało ponad 1,2 mln mkw. biur. Na tak dobry wynik zapracowały przede wszystkim rynki regionalne, poza Warszawą, gdzie podpisane zostały umowy łącznie na prawie 520 tys. mkw. biur, o niemal jedną czwartą więcej niż rok wcześniej, podaje Walter Herz. 

Warszawa bije koleje rekordy

Dla Warszawy najlepszy był trzeci kwartał br., w którym popyt na biura osiągnął poziom 285 tys. mkw. Jak wynika z danych Walter Herz, w ciągu dziewięciu pierwszych miesięcy tego roku absorpcja stołecznego rynku sięgnęła prawie 690 tys. mkw. To niespełna 10 proc. więcej niż w tym samym przedziale czasu w rekordowym dotychczas pod względem popytu 2018 roku, kiedy wynajętych zostało 630 tys. mkw. powierzchni. Tym samym, w tym roku Warszawa odnotowała kolejne rekordy, zarówno jeśli chodzi o rezultat uzyskany w trzecim kwartale, jak i w trzech pierwszych kwartałach bieżącego roku.     

- Na rynku warszawskim popyt znacznie przewyższa podaż. W tym roku mogliśmy obserwować wzrost udziału umów pre-let w strukturze najmu, co jest spowodowane niedoborem gotowej powierzchni w atrakcyjnych lokalizacjach biznesowych w mieście. Kontrakty zawarte w pierwszych trzech kwartałach roku, dotyczące powierzchni w budowie obejmowały prawie 30  proc. wolumenu najmu. Powierzchnia w realizowanych na stołecznym rynku budynkach jest już w połowie zakontraktowana lub zabezpieczona rezerwacjami – informuje Bartłomiej Zagrodnik, Partner Zarządzający w Walter Herz.  

- Innym trendem, jaki możemy obserwować w Warszawie jest rosnące zainteresowanie wynajmem powierzchni biurowych na rynku komercyjnym ze strony podmiotów z sektora publicznego i jednostek administracji państwowej – dodaje Bartłomiej Zagrodnik. 

W ostatnich miesiącach w Warszawie mieliśmy do czynienia z kontraktacjami na niespotykaną wcześniej skalę. mBank podpisał umowę przednajmu w Mennica Legacy Tower na 45,6 tys. mkw. powierzchni, a firma Orange Polska renegocjowała umowę w Miasteczku Orange na 44,8 tys. mkw. biur. Ponadto, T-Mobile odnowił umowę najmu na 27,4 tys. mkw. w budynku Marynarska 12.

W regionach największy popyt w Krakowie

Najlepszy wynik w regionach pod względem popytu jak zwykle należał do Krakowa. Na krakowskim rynku w okresie trzech pierwszych kwartałów br. wynajęta została prawie połowa powierzchni, jaka zakontraktowana została łącznie na rynkach regionalnych poza Warszawą. Jak podaje Walter Herz, do najemców trafiło 235 tys. mkw. powierzchni biurowych.   

Do największych transakcji zawartych w tym roku w Krakowie należał przednajem UBS na 19,3 tys. mkw. powierzchni w krakowskim kompleksie Fabryczna Office Park, odnowienie umowy przez Motorola Solutions Systems Polska na wynajem 17,1 tys. mkw. biur w budynku Green Office, przednajem firmy Sabre na 16 tys. mkw. powierzchni biurowej w Tischnera Office, umowa Google w Quattro Business Park na 12,7 tys. mkw. biur, kontrakt Akamai na 11,5 tys. mkw. w biurowcu Vinci Office Building oraz umowa Aileron w Podium Park na 10,3 tys. mkw. 

We Wrocławiu od stycznia do końca września br. wynajęte zostało natomiast tylko niespełna 70 tys. mkw. powierzchni biurowej. W Łodzi w tym czasie wolumen najmu wyniósł niemal 45 tys. mkw. Popyt na rynku łódzkim był wyższy niż przed rokiem o 30 proc.

Szybka rozbudowa segmentu biurowego na rynkach regionalnych

- Nie tylko w Warszawie, ale i na rynkach regionalnych w ostatnich miesiącach mieliśmy do czynienia z wyraźnym wzrostem ilości umów przednajmu. W regionach udział tego typu kontraktów wzrósł o jedną trzecią w porównaniu z rokiem ubiegłym. W największych miastach brakuje gotowych powierzchni, dlatego najemcy decydują się na obiekty w budowie. Zapewniają one bowiem największy wybór powierzchni. Na rynkach regionalnych, poza Warszawą w budowie jest prawie 900 tys. mkw. biur. Najwięcej powierzchni powstaje w Trójmieście, Krakowie i Wrocławiu - informuje Mateusz Strzelecki, Partner / Head of Regional Markets w Walter Herz.

I dodaje, że w regionach prężnie rozwija się też segment elastycznych powierzchni do pracy. - W ciągu pierwszych trzech kwartałów br. w największych miastach poza Warszawą operatorzy flex wynajęli niespełna 30 tys. mkw. powierzchni pod tego typu biura – podaje Mateusz Strzelecki.  

Zasoby polskiego rynku biurowego liczą już 11 mln mkw. nowoczesnej powierzchni, z czego na warszawski rynek przypada prawie 5,6 mln mkw. W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy br. w Warszawie oddane zostało 145 tys. mkw. powierzchni. W budowie na terenie aglomeracji pozostaje prawie 800 tys. mkw. biur, w tym m.in. kompleks Varso ze 110 tys. mkw. powierzchni. Ponad połowa biur, które są w budowie w Warszawie realizowanych jest w okolicy ronda Daszyńskiego, na warszawskiej, bliskiej Woli, w tym także kilka budynków wysokościowych.   

W tym roku na stołeczny rynek weszły takie obiekty jak Spark B, Vector+, The Park 6, Wola Retro, Moje Miejsce B1, Generation Park Z, Libra Business Centre A, czy Flanders Business Park C. W czwartym kwartale deweloperzy planują oddać kolejne 120 tys. mkw. powierzchni. Ukończony ma zostać m.in. kompleks Mennica Legacy, który w dwóch budynkach zaoferuje 65 tys. mkw. powierzchni.

 Trójmiasto, Kraków i Wrocław z największą ilością biur w budowie

Jak oblicza Walter Herz, pomiędzy pierwszym a trzecim kwartałem tego roku w największych miastach w kraju, poza Warszawą oddane zostało 315 tys. mkw. biur. Najwięcej nowej powierzchni przybyło na rynku krakowskim, gdzie podaż w segmencie biurowym wzrosła o ponad 90 tys. mkw. Zasoby Poznania zwiększyły się o 76 tys. mkw., głównie dzięki ukończeniu II fazy kompleksu Business Garden z 46 tys. mkw. biur. Wśród największych obiektów oddanych w tym roku znalazł się także pierwszy etap Bramy Miasta w Łodzi, V.Offices w Krakowie, a we Wrocławiu  Nowy Targ i Carbon Tower.

W trzecim kwartale br., dzięki zakończeniu budowy m.in. Imagine I&II, Avestus Real Estate, Starej Drukarni, Business House II, czy Szkoły Grohmana, łódzkie zasoby biurowe przekroczyły poziom pół miliona mkw. powierzchni i liczą już 520 tys. mkw. biur.

Najwięcej powierzchni w regionach powstaje aktualnie na rynku trójmiejskim, gdzie w budowie jest ponad 200 tys. mkw. biur, nieco więcej niż w Krakowie i we Wrocławiu, w którym realizowane jest około 170 tys. mkw. powierzchni. W stolicy Dolnego Śląska u zbiegu ulic Powstańców Śląskich i Szczęśliwej powstaje m.in. kompleks Centrum Południe, w którym oferta liczyć będzie łącznie około 85 tys. mkw. GLA.

Powierzchnie niewynajęte i czynsze

Współczynnik powierzchni niewynajętej na większości największych rynków biurowych w kraju, jak podaje Walter Herz, w ostatnich miesiącach regularnie spada. Średni poziom pustostanów wynosi zaledwie 8,5 proc. Najwięcej wolnych biur jest w Łodzi i Poznaniu – około 12 proc., a najmniej w Trójmieście – niespełna 5 proc. W Warszawie niewynajętych jest ieco ponad 8 proc. biur. W centrum miasta tylko 5 proc., ale już na przykład na Mokotowie prawie 14 proc.    

Rosnące koszty budowy spowodowały wzrost stawek czynszowych na kilku rynkach regionalnych, na których ceny w obiektach dobrej klasy mieszczą się teraz w przedziale od 11 €/mkw./m-c. do 15,5 €/mkw./m-c.

W Warszawie czynsze w najlepszych budynkach zlokalizowanych w centrum wynoszą od 17 €/mkw./m-c. do 25 €/mkw./m-c. Poza centralnym obszarem za mkw. biura trzeba natomiast zapłacić od 11 €/mkw./m-c. do 15 €/mkw./m-c.   

W nadchodzących kwartałach oczekiwany jest dalszy spadek pustostanów. Natomiast niewielki wzrost współczynnika możliwy jest w Warszawie w drugiej połowie 2020 roku po oddaniu do użytkowania rekordowej ilości nowej powierzchni. 

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

dompress : :
lis 25 2019 SKO zmienia siedzibę
Komentarze: 0

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie dołączyło do grona najemców biurowca Vector+. W procesie wyboru lokalizacji i negocjacji warunków najmu instytucji doradzała firma Walter Herz  

Samorządowe Kolegium Odwoławcze zdecydowało się przenieść swoją siedzibę do biurowca Vector+  położonego przy skrzyżowaniu alei Prymasa Tysiąclecia i ulicy Obozowej w Warszawie. Nowe biuro SKO o powierzchni 2 500 mkw. rozlokowane będzie na kilku piętrach w budynku. Przeprowadzka zaplanowana została na 4Q 2019 roku.

Wybrana lokalizacja zapewnia najwyższy standard miejsca pracy i pozwala na komfortową obsługę petentów. - Przestrzeń biurowa, usytuowana na czterech piętrach w budynku, ze względu na specyfikę instytucji zaaranżowana została głównie w układzie gabinetowym, a biuro podawcze mieścić się będzie na parterze. Ponadto Kolegium przeniesie własne archiwum z pokojami do czytania akt – informuje Kamila Królikowska, Senior Negocjator w Walter Herz.

To pierwsza siedziba w historii Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie, która nie będzie znajdować się w samodzielnym budynku. - Jako doradca SKO wypracowaliśmy korzyści, dzięki którym Kolegium zdecydowało się na takie rozwiązanie. Szczególną uwagę zwróciliśmy na kwestię komunikacji i standardu powierzchni, który gwarantowałby pełny komfort pracownikom, a interesantom przyjazne warunki, sprzyjające wygodnemu załatwianiu spraw urzędowych - informuje Kamil Białkowski, Negocjator w Walter Herz.   

Samorządowe Kolegium Odwoławcze to organ administracji publicznej wyższego stopnia, w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej, rozstrzygający w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości jednostek samorządu terytorialnego.

Vector + został oddany do użytkowania w czerwcu br. Biurowiec skupia liczne jednostki z sektora administracji publicznej i dzięki tak sprofilowanemu gronu najemców przyjął charakter instytucjonalny. Pod tym adresem mieści się m.in. Urząd miasta Warszawy. Instytucje publiczne zajmują w budynku około 9,5 tys. mkw. z 12, 8 tys. mkw. powierzchni biurowej netto, jaką oferuje obiekt.

Nowoczesny budynek biurowy składa się z sześciokondygnacyjnej i czternastokondygnacyjnej wieży, które połączone zostały transparentnym, przeszklonym, łącznikiem, na dachu którego znajdzie się ogólnodostępny taras dla pracowników. Najwyższe kondygnacje wież, z tarasem widokowym na jednej z nich, zostały zwieńczone otwartymi attykami na pełnej wysokości pięter. Wertykalny podział szklanej elewacji nadaje obiektowi szlachetnych proporcji i wielkomiejskiego charakteru. Vector + zlokalizowany jest pomiędzy stacją Kolei Mazowieckich Warszawa Koło, ulicą Obozową, aleją Prymasa Tysiąclecia i Instytutem Wysokich Ciśnień Polskiej Akademii Nauk. Budynek położony jest w odległości 3,6 km od ścisłego centrum miasta. Biurowiec stanowi dominantę przestrzenną dla tej części miasta i jest jedynym obiektem biurowym o standardzieklasy A w północno-zachodniej części dzielnicy Wola.

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

 

dompress : :
lis 25 2019 Coraz więcej gastronomii i usług, a mniej...
Komentarze: 0

Warszawski rynek powierzchni handlowo-usługowych, który dysponuje coraz bardziej zróżnicowaną ofertą, idzie w stronę gastronomii i rozrywki oraz innych usług kosztem handlu 

Popularne galerie handlowe niewątpliwie przyciągają bogatą ofertą handlową i usługową skupioną pod jednym dachem. W miarę jednak dojrzewania w naszym kraju rynku centrów zakupowych zmieniały się też upodobania i oczekiwania klientów. Dziś na powrót rośnie popularność obszarów śródmiejskich i ulic handlowych, bo zapewniają coraz bardziej atrakcyjną i różnorodną ofertę. Zainteresowaniem cieszą się, nie tylko główne deptaki i szlaki handlowe w mieście, ale także powstające w strefach biznesowych nowoczesne kompleksy komercyjne, w których projektowana jest powierzchnia o różnym przeznaczeniu i ciekawie zagospodarowywana strefa rekreacyjna wokół budynków.   

Centra zakupowe vs ulice handlowe i obiekty wielofunkcyjne

Realizacja dużych, wielofunkcyjnych obiektów oraz rewitalizacja zabudowań pofabrycznych wiąże się także zwykle z zabudową okolicznych obszarów miejskich, które wzbogacane są o nowe place i skwery, miejsca przeznaczone do relaksu i wypoczynku. W ten sposób w Warszawie kreowane są kolejne lokalizacje handlowe i usługowe, a rozwój urbanistyki w mieście sprzyja dywersyfikacji rynku handlowego. Obok ponad 50 galerii handlowych, zlokalizowanych na terenie aglomeracji pojawiają się mniejsze, ciekawe formaty handlowo-usługowe, które równie chętnie odwiedzane są przez mieszkańców i turystów.  

I to właśnie warszawskie ulice zapewniają najszerszą ofertę gastronomiczną i rozrywkową w mieście, w odróżnieniu od oferty handlowej, która skoncentrowana jest przede wszystkim w centrach zakupowych. - W warszawskich galeriach handlowych lokale gastronomiczne wciąż zajmują zaledwie kilka procent powierzchni, a wraz z usługami kilkanaście proc. Gastronomia dominuje głównie na najbardziej reprezentacyjnych ulicach i deptakach miejskich, jak Nowy Świat, gdzie w ponad połowie lokali mieszczą się kawiarnie, restauracje i bary - informuje Bartłomiej Zagrodnik, Partner Zarządzający w Walter Herz.  

- Na Nowym Świecie bardzo chętnie wynajmowane są powierzchnie pod gastronomię i usługi.  W ostatnim czasie doradzaliśmy w procesie wyboru lokalu i negocjacji warunków najmu dwóm klientom, którzy zdecydowali się na te lokalizację. Poszukiwaliśmy lokalu dla otwartej niedawno, trzeciej już w Warszawie restauracji Charlotte i miejsca pod barowe centrum rozrywki – Zagrywki, które zostanie otwierane przez twórców warszawskiego parku trampolin Hangar 646 w trzypoziomowym lokalu o powierzchni 1500 mkw. w budynku przy Nowym Świecie 4a - wymienia Bartłomiej Zagrodnik. Dodaje, że powodzeniem wśród najemców z branży gastronomicznej cieszy się również w Warszawie ulica Świętokrzyska, Krakowskie Przedmieście, Chmielna i Poznańska.

Sklepy głównie w galeriach handlowych

Niewiele jest z kolei na stołecznych ulicach placówek handlowych z odzieżą. Zajmują aktualnie tylko kilkanaście procent łącznej powierzchni najmu. Przeważają natomiast w galeriach handlowych. Realną konkurencję dla centrów zakupowych stanowi jedynie ulica Mokotowska, przyciągająca najmodniejszy design oraz rejon placu Trzech Krzyży i placu Teatralnego, gdzie znaleźć można najbardziej luksusowe, światowe marki. Zarówno w galeriach, jak i ulicach handlowych dość szybko rośnie natomiast udział usług w wolumenie wynajmu.    

Ogromnym powodzeniem wśród klientów oraz inwestorów i najemców cieszą się powstające w stolicy obiekty typu mixed-use, w których poza biurami, projektowane są rozbudowane strefy gastronomiczne i handlowo-usługowe, jak Hala Koszyki czy Centrum Praskie Koneser. Te lokalizacje stały się gorącymi, warszawskimi adresami, przyczyniając się jednocześnie do aktywizacji swojego najbliższego otoczenia. 

Wśród inwestycji biurowych, których aranżacja potwierdza wyraźnie widoczną na rynku tendencję, związaną z projektowaniem w obiektach powierzchni pod różne funkcje oraz infrastruktury uzupełniającej wymienić można także kompleks Varso Place, Elektrownię Powiśle, Browary Warszawskie, ArtN, The Warsaw HUB i Bohemę oraz przygotowywane do budowy projekty Roma Tower i Towarowa 22. Powstające obiekty dołączą do wcześniejszych tego typu warszawskich realizacji, jak Plac Unii, Royal Wilanów, Millennium Plaza, Europlex, CEDET-u, czy Centrum Marszałkowska. 

Nowe lokalizacje dla gastronomii i rozrywki

- Tak pomyślane projekty są nie tylko ciekawe jako miejsca pracy, ale także wyznaczą nowe standardy dla rozwoju gastronomii i usług, stając się modnymi lokalizacjami do spędzania wolnego czasu, zabawy i odpoczynku. Nowoczesne obiekty biurowe, które zapewniają dziś także infrastrukturę uzupełniającą, dostarczają coraz więcej powierzchni usługowo-handlowych. Już na etapie projektowania aranżowana jest w nich przestrzeń przeznaczona na użytek handlu, usług i gastronomii. Na warszawskim rynku biurowym, który dysponuje dziś zasobami liczącymi 5,6 mln mkw. powierzchni, przeszło 350 tys. mkw. powierzchni przeznaczonej jest na cele usługowe. Może się nimi pochwalić około 60 proc. stołecznych biurowców – informuje Bartłomiej Zagrodnik, Partner Zarządzający w Walter Herz.  

- Jedna trzecia powierzchni handlowo-usługowej mieszczącej się w obiektach biurowych przeznaczona jest pod gastronomię. W warszawskich biurowcach funkcjonuje około 550 różnych placówek gastronomicznych, restauracji, barów i kawiarni. Przestrzeń usługowa lokowana jest zazwyczaj na parterze budynków, ale zdarza się również, że mieści się na najwyższych piętrach w wysokich budynkach. Sztandarowym, warszawskim przykładem lokalu widokowego jest rooftop bar The View znajdujący się w biurowcu Spektrum Tower położonym przy ulicy Twardej, w przypadku którego doradzaliśmy w procesie wynajmu powierzchni. Kolejne restauracje widokowe powstaną już wkrótce także na najwyższych piętrach realizowanych obecnie w Warszawie wież biurowych Varso Tower i Skyliner – wymienia Bartłomiej Zagrodnik.   

Niemniej, jak przyznaje ekspert Walter Herz, powierzchnia usługowa w biurowcach chętnie wynajmowana jest także pod kluby fitness, przedszkola, usługi finansowe, czy gabinety kosmetyczne i medyczne oraz handel.     

Odpowiednio rozbudowaną infrastrukturę towarzyszącą o charakterze usługowym deweloperzy zapewniają dziś w każdym nowym budynku biurowym w Warszawie. Podobna tendencja dotyczy także centrów zakupowych. W galeriach handlowych, których łączna powierzchnia, według danych Walter Herz, liczy aktualnie w Polsce ponad 14 mln mkw., również coraz więcej miejsca przeznaczana jest pod gastronomię i usługi oraz rozrywkę, kosztem handlu.  

Stawki czynszowe 

Powierzchnię usługową przy głównych ulicach w Warszawie można wynająć już w kwocie 20 euro/mkw./m-c., np. przy Alejach Jerozolimskich na zachód od Dworca Centralnego. Za metr kw. lokalu na Nowym Świecie natomiast trzeba zapłacić już około 90 euro/mkw. miesięcznie. 

Nieco niższy poziom stawek czynszowych obowiązuje w biurowcach, w których ceny wynajmu powierzchni handlowo-usługowych, w zależności od lokalizacji i prestiżu obiektu, kształtują się w przedziale od 35 euro do 55 euro za mkw. miesięcznie. Najwyżej wyceniana jest powierzchnia usługowa w lokalach usytuowanych na parterach najbardziej renomowanych biurowców, mieszczących się przy głównych szklakach handlowych w Warszawie. W takich kompleksach stawki sięgają nawet 100 euro za mkw./m-c. W budynkach biurowych oddalonych od centrum można wynająć lokal usługowy w kwocie od 15 euro za mkw. miesięcznie. 

Wskaźnik pustostanów w przypadku powierzchni handlowo-usługowych na warszawskich ulicach handlowych, według obliczeń Walter Herz, oscyluje aktualnie w okolicy 12 proc. i jego poziom spada. 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk. 

 

dompress : :
paź 24 2019 Strategiczne działania firm z relokacją...
Komentarze: 0

Szeroka oferta biurowa w największych miastach w Polsce, zarówno w projektach klasy A, jak i budynkach klasy B zachęca firmy do optymalizacji przestrzeni biurowych. Wybór jest naprawdę duży. Rynek biurowy w naszym kraju nie rozwijał się wcześniej w tak szybkim tempie i nie dawał tylu możliwości. Zmiana biura przynosi liczne korzyści. Weryfikacja oferty rynkowej opłaca się również firmom, które nie zdecydowały się jeszcze na przeprowadzkę i zastanawiają się nad renegocjacją swoich umów najmu. Odpowiedź na pytanie, jakie rozwiązanie wybrać przynosi zwykle porównanie dostępnych opcji rynkowych z możliwościami, jakie daje przedłużenie umowy. 

- Lokalizacja ma kluczowy wpływ na funkcjonowanie firmy. Wybór biura to strategiczna decyzja dla przedsiębiorstw, ponieważ w obecnych, mocno konkurencyjnych warunkach rynkowych muszą zapewnić pracownikom komfortowe i dobrze skomunikowane miejsce pracy, oferujące dobre połączenie z siecią transportu publicznego i wygodnym parkingiem. Poza poprawą standardu przestrzeni biurowej i dojazdu, motywacją do zmiany biura dla wielu najemców jest również konsolidacja oddziałów, czy optymalizacja kosztów wynajmu. Do relokacji coraz częściej skłania także firmy chęć długofalowego zabezpieczenia opcji ekspansji w ramach tego samego budynku i elastyczności aranżacji w perspektywie przyszłego rozwoju. Stąd ogromnym powodzeniem cieszą się te obiekty biurowe, które dają możliwość szybkiego wynajmu dodatkowej powierzchni, zapewniającej od razu pełną gamę usług biznesowych - mówi Bartłomiej Zagrodnik, Partner Zarządzający w Walter Herz.  

Opcje wynajmu

Taką opcję daje wiele kompleksów biurowych, realizowanych dziś w największych ośrodkach biznesowych w kraju. W nowych biurowcach, często już na etapie projektowania aranżowana jest przestrzeń z przeznaczeniem na biura serwisowane, czy strefę coworkingową, co znacząco podnosi atrakcyjność oferty. Z tego typu rozwiązań w przypadku nagłej potrzeby korzystają bowiem firmy, które muszą szybko zorganizować dodatkowe miejsca pracy, ale nie tylko. Na wynajem stanowisk biurach współdzielonych decydują się też najemcy, którzy jednocześnie kontraktują tradycyjne powierzchnie w budynku, licząc na to że nawiązanie kontakty biznesowe z innymi użytkownikami elastycznych powierzchni przyniosą firmie korzyści.  

Powierzchnie flexi sprawdzają się również podczas realizacji przez firmę w określonym czasie większej ilości projektów. Umożliwiają wtedy poszerzenie przestrzeni do pracy na czas ich prowadzenia bez konieczności zwiększania powierzchni na stałe i płacenia za jej aranżacje.  

Strategiczne planowanie    

Bartłomiej Zagrodnik przyznaje, że rosnące koszty adaptacji powierzchni biurowych zachęcają też najemców do stosowania bardziej elastycznych form aranżacji przestrzeni. Takich, które umożliwiają późniejsze przeprojektowanie wnętrza w szybki i prosty sposób, dostosowując go do aktualnego stylu i czasu pracy zespołu. - W rezultacie biura stają się coraz bardziej elastyczne, a firmy odchodzą od projektowania dużych open space'ów na rzecz tworzenia ciekawych powierzchni do wspólnego wykorzystywania i wdrażania komfortowych dla pracowników rozwiązań – tłumaczy.

Podkreśla również, że firmy poświęcają teraz znacznie więcej uwagi kwestiom wynajmu i częściej niż wcześniej tworzą długoterminowe strategie z nim związane z uwzględnieniem przyszłej ekspansji. – Powierzchnie zabezpieczane są nawet na 2-3 lata przed zakończeniem obowiązujących kontraktów. Pozwala to podpisywać umowy bądź listy intencyjne z deweloperami jeszcze na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę nowych obiektów. Dzięki temu najemcy mają zagwarantowane objęcie najatrakcyjniejszych i najbardziej dopasowanych do ich potrzeb powierzchni – wyjaśnia Bartłomiej Zagrodnik. 

Okres najmu

Ekspert zwraca uwagę także na wydłużające się okresy najmu. – Dłuższe umowy spełniają, zarówno oczekiwania najemców, jak i wynajmujących. Standardem na rynku nadal jest najem pięcioletni, ale coraz częściej spotykamy się z kontraktowaniem powierzchni biurowych na 6, 7 lat, a nawet 10 lat. Pozwala to uzyskać większe pakiety zachęt dla najemców – informuje Bartłomiej Zagrodnik. 

Choć koszty wynajmu biur w nowoczesnych budynkach nie są niskie to profesjonalna powierzchnia na przykład w porównaniu z całkowitymi kosztami utrzymania willi biurowej może okazać się tańsza. Tym bardziej, że relokacja otwiera możliwość poprawy funkcjonalności powierzchni i optymalizacji jej wielkości. Ponadto, wykorzystanie w nowoczesnych biurowcach energooszczędnych technologii oraz dokonywany przez ich zarządców hurtowy zakup mediów i usług sprawia, że obowiązujące w nich opłaty eksploatacyjne są konkurencyjne.    

Dodatkowo, nowe obiekty oferują, nie tylko przestrzeń do pracy, ale także zielone tarasy do rekreacji, wygodne zaplecze konferencyjne oraz szereg usług na miejscu związanych z aktywnością fizyczną, gastronomią, czy zaspokajaniem codziennych potrzeb. Co więcej, firmy zarządzające budynkami nierzadko starają się podejmować działania ułatwiające nawiązywanie kontaktów miedzy najemcami. Organizują różnego rodzaju spotkania, zajęcia grupowe i eventy. Ma to na celu budowanie relacji pomiędzy użytkownikami budynku, co może być atrakcyjne nie tylko w kontekście biznesowym, ale także pracowniczym.  

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Powołała pierwszą w kraju Akademię Najemcy, która oferuje najemcom powierzchni komercyjnych z całej Polski bezpłatne szkolenia stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk. 

 

dompress : :
paź 24 2019 Strategiczne działania firm z relokacją...
Komentarze: 0

Szeroka oferta biurowa w największych miastach w Polsce, zarówno w projektach klasy A, jak i budynkach klasy B zachęca firmy do optymalizacji przestrzeni biurowych. Wybór jest naprawdę duży. Rynek biurowy w naszym kraju nie rozwijał się wcześniej w tak szybkim tempie i nie dawał tylu możliwości. Zmiana biura przynosi liczne korzyści. Weryfikacja oferty rynkowej opłaca się również firmom, które nie zdecydowały się jeszcze na przeprowadzkę i zastanawiają się nad renegocjacją swoich umów najmu. Odpowiedź na pytanie, jakie rozwiązanie wybrać przynosi zwykle porównanie dostępnych opcji rynkowych z możliwościami, jakie daje przedłużenie umowy. 

- Lokalizacja ma kluczowy wpływ na funkcjonowanie firmy. Wybór biura to strategiczna decyzja dla przedsiębiorstw, ponieważ w obecnych, mocno konkurencyjnych warunkach rynkowych muszą zapewnić pracownikom komfortowe i dobrze skomunikowane miejsce pracy, oferujące dobre połączenie z siecią transportu publicznego i wygodnym parkingiem. Poza poprawą standardu przestrzeni biurowej i dojazdu, motywacją do zmiany biura dla wielu najemców jest również konsolidacja oddziałów, czy optymalizacja kosztów wynajmu. Do relokacji coraz częściej skłania także firmy chęć długofalowego zabezpieczenia opcji ekspansji w ramach tego samego budynku i elastyczności aranżacji w perspektywie przyszłego rozwoju. Stąd ogromnym powodzeniem cieszą się te obiekty biurowe, które dają możliwość szybkiego wynajmu dodatkowej powierzchni, zapewniającej od razu pełną gamę usług biznesowych - mówi Bartłomiej Zagrodnik, Partner Zarządzający w Walter Herz.  

Opcje wynajmu

Taką opcję daje wiele kompleksów biurowych, realizowanych dziś w największych ośrodkach biznesowych w kraju. W nowych biurowcach, często już na etapie projektowania aranżowana jest przestrzeń z przeznaczeniem na biura serwisowane, czy strefę coworkingową, co znacząco podnosi atrakcyjność oferty. Z tego typu rozwiązań w przypadku nagłej potrzeby korzystają bowiem firmy, które muszą szybko zorganizować dodatkowe miejsca pracy, ale nie tylko. Na wynajem stanowisk biurach współdzielonych decydują się też najemcy, którzy jednocześnie kontraktują tradycyjne powierzchnie w budynku, licząc na to że nawiązanie kontakty biznesowe z innymi użytkownikami elastycznych powierzchni przyniosą firmie korzyści.  

Powierzchnie flexi sprawdzają się również podczas realizacji przez firmę w określonym czasie większej ilości projektów. Umożliwiają wtedy poszerzenie przestrzeni do pracy na czas ich prowadzenia bez konieczności zwiększania powierzchni na stałe i płacenia za jej aranżacje.  

Strategiczne planowanie    

Bartłomiej Zagrodnik przyznaje, że rosnące koszty adaptacji powierzchni biurowych zachęcają też najemców do stosowania bardziej elastycznych form aranżacji przestrzeni. Takich, które umożliwiają późniejsze przeprojektowanie wnętrza w szybki i prosty sposób, dostosowując go do aktualnego stylu i czasu pracy zespołu. - W rezultacie biura stają się coraz bardziej elastyczne, a firmy odchodzą od projektowania dużych open space'ów na rzecz tworzenia ciekawych powierzchni do wspólnego wykorzystywania i wdrażania komfortowych dla pracowników rozwiązań – tłumaczy.

Podkreśla również, że firmy poświęcają teraz znacznie więcej uwagi kwestiom wynajmu i częściej niż wcześniej tworzą długoterminowe strategie z nim związane z uwzględnieniem przyszłej ekspansji. – Powierzchnie zabezpieczane są nawet na 2-3 lata przed zakończeniem obowiązujących kontraktów. Pozwala to podpisywać umowy bądź listy intencyjne z deweloperami jeszcze na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę nowych obiektów. Dzięki temu najemcy mają zagwarantowane objęcie najatrakcyjniejszych i najbardziej dopasowanych do ich potrzeb powierzchni – wyjaśnia Bartłomiej Zagrodnik. 

Okres najmu

Ekspert zwraca uwagę także na wydłużające się okresy najmu. – Dłuższe umowy spełniają, zarówno oczekiwania najemców, jak i wynajmujących. Standardem na rynku nadal jest najem pięcioletni, ale coraz częściej spotykamy się z kontraktowaniem powierzchni biurowych na 6, 7 lat, a nawet 10 lat. Pozwala to uzyskać większe pakiety zachęt dla najemców – informuje Bartłomiej Zagrodnik. 

Choć koszty wynajmu biur w nowoczesnych budynkach nie są niskie to profesjonalna powierzchnia na przykład w porównaniu z całkowitymi kosztami utrzymania willi biurowej może okazać się tańsza. Tym bardziej, że relokacja otwiera możliwość poprawy funkcjonalności powierzchni i optymalizacji jej wielkości. Ponadto, wykorzystanie w nowoczesnych biurowcach energooszczędnych technologii oraz dokonywany przez ich zarządców hurtowy zakup mediów i usług sprawia, że obowiązujące w nich opłaty eksploatacyjne są konkurencyjne.    

Dodatkowo, nowe obiekty oferują, nie tylko przestrzeń do pracy, ale także zielone tarasy do rekreacji, wygodne zaplecze konferencyjne oraz szereg usług na miejscu związanych z aktywnością fizyczną, gastronomią, czy zaspokajaniem codziennych potrzeb. Co więcej, firmy zarządzające budynkami nierzadko starają się podejmować działania ułatwiające nawiązywanie kontaktów miedzy najemcami. Organizują różnego rodzaju spotkania, zajęcia grupowe i eventy. Ma to na celu budowanie relacji pomiędzy użytkownikami budynku, co może być atrakcyjne nie tylko w kontekście biznesowym, ale także pracowniczym.  

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Powołała pierwszą w kraju Akademię Najemcy, która oferuje najemcom powierzchni komercyjnych z całej Polski bezpłatne szkolenia stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk. 

 

dompress : :