Najnowsze wpisy, strona 46


maj 11 2020 W Polsce przybywa najwięcej hoteli czterogwiazdkowych...
Komentarze: 0

Zainteresowanie inwestorów sektorem hotelowym w Polsce jest wciąż duże, choć plany związane z wprowadzaniem nowych projektów zostaną teraz dokładnie zweryfikowane

Z najnowszego raportu firmy doradczej Walter Herz wynika, że od 2012 roku liczba skategoryzowanych obiektów hotelowych w Polsce wzrosła o ponad  30 proc. W lipcu minionego roku w kraju było 2635 hoteli. Dominowały wśród nich obiekty z trzema gwiazdkami, które stanowiły prawie połowę placówek. Hotele czterogwiazdkowe, których w połowie ubiegłego roku mieliśmy w kraju 418, to kategoria, która w ostatnich latach odnotowała największy wzrost i w największym stopniu wzbogaciła ofertę rynkową. Od 2012 roku ich ilość wzrosła w Polsce niemal dwukrotnie. Obiektów w najwyższej kategorii 5 gwiazdek mamy natomiast w kraju wciąż niezbyt dużo, bo tylko 76.

- Struktura zaplecza hotelowego w Polsce potwierdza, że nasz rynek opiera się wciąż na obiektach ekonomicznych, a na rozwój sektora decydujący wpływ ma siła nabywcza polskiego społeczeństwa – przyznaje Andrzej Szymczyk, Associate Director, Investment &Hospitality w Walter Herz.  

W czołówce Warszawa, Kraków i Gdańsk

Z danych zawartych w opracowaniu Waler Herz wynika, że tradycyjnie najsilniejszymi inwestycyjnie lokalizacjami były główne ośrodki miejskie, wśród których wiodącymi rynkami jest Warszawa, Kraków i Gdańsk.

- Niemniej jednak swoją ofertę rozbudowują także główne miejscowości turystyczne. W widocznym stopniu miały w tym swój udział m.in. inwestycje typu condo z rozproszoną strukturą właścicielską, które w ostatnich latach stały się bardzo popularnym produktem inwestycyjnym na rynku. Związany z ich realizacją model pozyskiwania finansowania pozwolił na stworzenie pewnej liczby obiektów, które prawdopodobnie nie powstałyby przy udziale tradycyjnego finansowania ze względu na ograniczenia związane z lokalizacją czy biznes planem. Wysokie ryzyko związane z inwestowaniem w tego rodzaju projekty, na co we wrześniu zeszłego roku zwracała uwagę Komisja Nadzoru Finansowego, zaowocowało wstrzymaniem przez banki pozytywnych decyzji kredytowych dla wielu zaplanowanych już inwestycji. Mimo, że dla niektórych z nich zostały wydane pozwolenia na budowę i podpisane umowy franczyzowe z sieciami hotelowymi. Ta zmiana z pewnością przyniesie spadek liczby powstających obiektów condo w najbliższych latach – informuje Andrzej Szymczyk.

Inwestorzy zrewidują plany

Ponadto, zdaniem eksperta, wprowadzony w marcu br. stan epidemii, w połączeniu z nasyceniem niektórych lokalnych rynków hotelowych, zaowocuje spadkiem liczby aktywnych obiektów hotelowych w kraju. - Weryfikacja rynku związana z nowymi warunkami funkcjonowania hoteli będzie trudnym sprawdzianem szczególnie dla obiektów z historycznie słabą rentownością, które już wcześniej miały trudności z zapewnieniem odpowiedniej płynności finansowej. Możemy spodziewać się także, że wielu inwestorów zrewiduje swoje plany i zdecyduje się na przesunięcie terminów realizacji nowych projektów lub całkowicie odejdzie od inwestycji – dodaje Andrzej Szymczyk.

W drugiej połowie 2019 roku mieliśmy w kraju prawie 177 tys. pokoi w hotelach i innych obiektach hotelowych. W porównaniu ze stanem sprzed roku zasoby noclegowe wzrosły o 6285 pokoi. Większość krajowego zaplecza zapewniały hotele skategoryzowane, w których było ponad 141 tys. pokoi, z czego ponad 5300 pokoi przybyło od poprzedniego roku. Obłożenie obiektów hotelowych w ostatnich latach rosło. Jak szacują analitycy Walter Herz, średni stopień wykorzystania pokoi hotelowych w 2019 roku w Polsce wyniósł 50,8 proc.

Należy zwrócić przy tym uwagę, że od 2017 roku mogliśmy obserwować nieproporcjonalnie szybszą rozbudowę bazy noclegowej w naszym kraju (wzrost o 9 proc.) w porównaniu ze stopniem jej wykorzystania (wzrost o 2 proc.). Liczba turystów korzystających z obiektów noclegowych w Polsce wzrosła natomiast w ciągu roku o ponad 5 proc. do 35,7 mln osób.

Rynek warszawski z największym wzrostem

Najbardziej gwałtowny rozwój od kilku lat przeżywa rynek hotelowy w Warszawie. W 2019 roku zasoby stolicy wzrosły o prawie 1400 pokoi, które weszły na rynek w 7 nowych obiektach. Do warszawskiej bazy hotelowej dołączyły m.in. hotel moxy Warszawa Praga (141 pokoi), Vienna House Warszawa Mokotów (164 pokoje), Four Points by Sheraton Warszawa Mokotów (190 pokoi), Puro Warszawa Centrum (149 pokoi), czy Motel One (333 pokoje). Po renowacji i rebrandingu na rynek powrócił również hotel sieci Radisson zlokalizowany przy ulicy Grzybowskiej z 311 pokojami, który funkcjonuje obecnie pod marką Radisson Collection.

W tym roku oferta hotelowa w Warszawie, zgodnie z wcześniejszymi planami firm, powinna zwiększyć się o około 3000 pokoi, które ma zaoferować 16 nowych obiektów hotelowych. Wśród planowanych otwarć są zarówno hotele zlokalizowane w ścisłym centrum miasta, jak Crowne Plaza i Holiday Inn Express przy Rondzie Daszyńskiego, Nobu przy Wilczej, czy NYX w kompleksie Varso, jak również obiekty usytuowane w dzielnicach zewnętrznych jak m.in.: Mercure Warszawa Ursus Station, Staybridge Suites Warsaw Ursynów czy Best Western Plus Warsaw Wawer.

Nowe marki w Krakowie

Kraków niezmiennie od wielu lat cieszy się dużym zainteresowaniem turystów, rośnie też liczba osób przyjeżdżających do miasta w celach służbowych. Dlatego też zainteresowanie inwestorów tą lokalizacją nie spada. W 2019 roku w stolicy Małopolski pojawiło się 11 nowych obiektów hotelowych, w tym 9 obiektów czterogwiazdkowych i 2 hotele pięciogwiazdkowe. Znalazły się wśród nich m.in. Balthazar Design Hotel z 25 pokojami, ibis Styles Kraków Santorini z 63 pokojami, Wawel Queen z 49 pokojami czy hotel mGallery by Sofitel Kraków z 64 pokojami, działający w ramach grupy Bachleda Luxury Hotel.

Wśród zapowiadanych tegorocznych otwarć wymienić można natomiast m.in. hotel AC by Marriott Kraków przy krakowskich Błoniach, który zaoferuje 300 pokoi. W następnych latach wejść na rynek mają z kolei takie hotele jak Autograph Collection Kraków (125 pokoi), Curio Collection by Hilton (113 pokoi), Hyatt Place Kraków (216 pokoi), King Salomon (117 pokoi), Mercure Kraków Fabryczna City (200 pokoi), Indigo Kraków Wawel Castle (76 pokoi), ibis Styles Kraków Mogilska (259 pokoi), Tribe Kraków Stare Miasto (170 pokoi), czy Le Meridien Kraków (dawniej Hotel Royal, około 100 pokoi). Dwa hotele powstaną także przy lotnisku w Balicach: moxy i Hampton by Hilton (173pokoi).

Wrocław unowocześnia bazę

Wrocławski rynek hotelowy charakteryzuje zaś relatywnie uboga i nienowa baza noclegowa. Rozwój biznesu w tej lokalizacji i notowana, coraz większa atrakcyjność turystyczna miasta sprawia, że inwestorzy i hotelarze bardzo mocno interesują się tą aglomeracją. Wielkość bazy noclegowej we Wrocławiu rozwijała się powoli przez szereg lat, by w lipcu 2019 roku zwiększyć się o ponad 600 pokoi, co stanowi wzrost o przeszło 13 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2019 roku wrocławski rynek wzbogacił się o takie hotele jak: Best Western Premier Wrocław z 64 pokojami, zarządzany przez Dobry Hotel, DB Hotel z 149 pokojami, The Bridge mGallery by Sofitel Wrocław ze 184 pokojami, hotel Traffic z 36 pokojami, Korona Hotel Wrocław Market Square ze 115 pokojami, czy ZooHotel z 50 pokojami.

W 2020 roku planowane jest otwarcie kolejnych obiektów, w tym m.in.: hotelu Altus Palace Wrocław (81 pokoi w dawnym Pałacu Leipzigerów) i Q Hotel Wrocław Bielany (209 pokoi). W następnych latach gości ma z kolei powitać Grand Hotel Wrocław (170 pokoi), Hampton by Hilton Wrocław Airport (120 pokoi), Indigo Wrocław (127 pokoi), Vienna House Easy Wrocław (240 pokoi), Holiday Inn Express Wrocław (142 pokoje), czy Puro Wrocław Dworzec Świebodzki (337 pokoi).

Gdańsk trójmiejskim liderem

Na rynku trójmiejskim bardzo mocno przez ostatnie lata rósł Gdańsk. Od 2012 roku liczba pokoi hotelowych w mieście wzrosła o 2143 jednostki, dzięki czemu zasoby Gdańska zwiększyły się o 63 proc. W tym samym czasie w Sopocie liczba pokoi hotelowych wzrosła o 39 proc., a w Gdyni tylko o 3 proc.

W 2019 roku na rynku trójmiejskim przybyło ponad 600 nowych pokoi hotelowych, które dostarczone zostały głównie przez dwa gdańskie obiekty: Radisson Hotel & Suites Gdańsk z 350 pokojami i Holiday Inn Gdańsk Old Town z 240 pokojami.

Na ten rok zaplanowano w Gdańsku m.in. otwarcie kompleksu przy ulicy Pszennej z czterogwiazdkowym hotelem Grano (136 pokoi) oraz częścią apartamentową Grano Residence (141 pokoi). W następnych latach przy ulicy Chmielnej ma powstać obiekt z 350 pokojami w różnych standardach i markach należących do Louvre Hotels Group. Na rynek ma wejść również kompleks Holiday Inn Express i Staybridge Suites przy alei Grunwaldzkiej (246 pokoi).

W 2021 roku przy gdańskim Długim Targu pojawić się ma również hotel Indigo Gdańsk Old Town (67 pokoi) i hotel Reneissance Gdańsk, położony przy Chmielnej (250 pokoi).

W Sopocie z kolei w tym roku ma zostać otwarty m.in. 100 pokojowy hotel Sopotorium Medical Resort & SPA z ofertą skierowaną do osób przyjeżdżających na pobyty medyczne, rehabilitacyjne i kuracyjne. Kurort czeka również na otwarcie hotelu Radisson Blu przy ulicy Bitwy pod Płowcami, który dostarczyć ma 220 pokoi. U zbiegu ulic Haffnera i Niepodległości realizację obiektu hotelowego z 230 pokojami planuje firma Polnord. Hotel Crowne Plaza Sopot ma zostać otwarty w 2022 roku.

Stabilny Poznań i rozwojowe Katowice

Poznań, legitymujący się długą tradycją hotelarską od wielu lat mocno związaną z branżą targową i wystawienniczą, w ostatnich latach odznacza się stabilizacją, zarówno popytową, jak i podażową. W 2019 roku został otwarty hotel Hampton by Hilton Poznań Old Town ze 117 pokojami, a przy lotnisku Ławica zaczął działać obiekt pod marką moxy ze 120 pokojami, należący do Polskiego Holdingu Hotelowego..

Do najbardziej interesujących, zapowiadanych w Poznaniu otwarć należy zaś niewątpliwie pierwszy w naszym kraju hotel sieci Occidental, należącej do hiszpańskiej Grupy Barceló. O funkcję hotelową ma też wzbogacić się Kupiec Poznański, jeden z najbardziej rozpoznawalnych budynków w mieście. W 2022 roku powstać ma się w nim hotel AC by Marriott, który zaoferuje około 150 pokoi.

W Katowicach w połowie 2019 roku funkcjonowało 2300 pokoi w obiektach hotelowych. Po otwarciu zapowiadanych hoteli, które obecnie są w trakcie realizacji i lub planowania, podaż w mieście zwiększy się o prawie 1900 pokoi. Zainteresowanie tą lokalizacją ze strony inwestorów determinuje wzrost rynku biurowego i liczne wydarzenia targowo-wystawiennicze organizowane w mieście. W 2020 roku gości przyjąć ma hotel Diament Plaza Katowice, który po rozbudowie zaoferuje 135 pokoi. W 2021r. otworzyć ma się hotel Mercure Katowice City Center z 268 pokojami. A w 2022 roku ma zakończyć się budowa czterogwiazdkowego hotelu Puro, dzięki któremu katowicki rynek wzrośnie o 247 pokoi.

Wśród zapowiadanych w Katowicach otwarć jest również hotel Qubus z 97 pokojami oraz dwumarkowy Kyriad i Première Classe, który zaoferuje łącznie około 200 pokoi. W miejscu wyburzonego, słynnego hotelu Silesia w ścisłym centrum miasta stanie natomiast Nova Silesia. Inwestycja obejmować będzie dwa czternastokondygnacyjne budynki biurowe, które przyniosą 30 tys. mkw. powierzchni i siedmiopiętrowy hotel ze 150 pokojami. Uruchomienie swojego drugiego hotelu w Katowicach planuje również sieć Vienna House. Czterogwiazdkowy obiekt Vienna House R.evo z 203 pokojami ma łączyć funkcje hotelu z apartamentami na dłuższe pobyty.

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

dompress : :
maj 04 2020 Walter Herz skomercjalizuje EQ2
Komentarze: 0

Firma doradcza Walter Herz została wiodącym agentem, odpowiedzialnym za komercjalizację powierzchni w warszawskim biurowcu EQ2

Zespół Walter Herz jest odpowiedzialny za komercjalizację powierzchni biurowych i usługowych inwestycji EQ2, powstającej na bliskiej Woli, która jest najdynamiczniej rozwijającym się obszarem w Warszawie. Do zadań firmy należy m.in. opracowanie strategii wynajmu, kompleksowe przeprowadzenie procesu pozyskiwania najemców, a także koordynowanie działań promocyjnych i marketingowych, które towarzyszą realizacji projektu.

Inwestycja, należąca do Grupy Waryński, zlokalizowana jest u zbiegu ulicy Wschowskiej i Juliana Konstantego Ordona w Warszawie. Kameralny biurowiec powstaje na terenie szybko rozbudowujących się warszawskich Odolan, w sąsiedztwie budynku EQlibrium, który zyskał już uznanie najemców. Ośmiopiętrowy biurowiec zaoferuje ponad 4300 mkw. powierzchni użytkowej oraz 36 miejsc postojowych usytuowanych na dwóch kondygnacjach podziemnych, w tym także możliwość wydzielenia pomieszczeń magazynowych.    

– EQ2 to nasza, kolejna inwestycja biurowa w tej części Warszawy, która z sukcesem łączy jakość i wygodę. Nowy biurowiec klasy A świetnie wpisuje się w krajobraz okolicy, która zyskuje coraz bardziej biznesowy charakter. Otoczenie budynku, pobliskie usługi dodatkowe i znakomita lokalizacja to z pewnością duży atut dla firm, które zdecydują się ulokować w EQ2 swoje siedziby. Objęcie wykończonej zgodnie z wymaganiami najemców powierzchni będzie możliwe już w marcu 2021 roku – mówi Bogdan Borkowski, prezes zarządu Waryński SA. Grupa Holdingowa.

- Podobnie, jak biurowiec EQlibrium, nowy projekt Grupy Waryński charakteryzuje duża dbałość o detal oraz najwyższą jakość wykonania. Stąd EQ2 cieszy się zainteresowaniem ze strony najemców, co pokrywa się także ze strukturą  popytu notowaną w mieście. Z naszych zestawień wynika, że zapotrzebowanie na biura w tej części Warszawy znacznie przewyższa nową podaż. Jestem przekonany, że tak unikalny projekt, jakim jest EQ2 będzie stanowił doskonałą alternatywę dla lokalizacji ściśle centralnych. Butikowy profil budynku i układ powierzchni na poszczególnych piętrach daje szansę na znalezienie optymalnego rozwiązania, zarówno dużym, jak i mniejszym firmom – przyznaje Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner/CEO w Walter Herz.   

EQ2 dysponuje także powierzchnią przeznaczoną pod usługi, mieszczącą się na parterze budynku, dla której nie został dotąd wybrany rodzaj usług. Przestrzeń usługową, główne wejście do biurowca i wjazd do garażu zaprojektowany został od strony ulicy Wschowskiej. Od strony ulicy Ordona zaaranżowana została zieleń, elementy małej architektury oraz przejścia piesze.

Lokalizacja jest niewątpliwie jedną z głównych zalet projektu, który usytuowany jest w okolicy Dworca Zachodniego i otwartej niedawno stacji II linii metra. Budynek EQ2 położony jest w pobliżu największych, warszawskich arterii komunikacyjnych - ulicy Kasprzaka, alei Prymasa Tysiąclecia i alei Jerozolimskich. Port lotniczy Warszawa Okęcie znajduje się w odległości 11 km od biurowca. Około 2 km od budynku, przy ulicy Prądzyńskiego zlokalizowane jest natomiast Warszawskie Centrum EXPO XXI.

Inwestor zadbał także o proekologiczne rozwiązania. EQ2 będzie posiadał certyfikat BREEAM na poziomie Very Good. Planowane działania proekologiczne obejmują również rozmieszczenie uli miejskich na zielonej części dachu budynku oraz opiekę nad pszczołami.  

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

 

 

dompress : :
kwi 22 2020 Jak w czasie COVID19 działają firmy na...
Komentarze: 0

Firma doradcza Walter Herz przeprowadziła badanie, by sprawdzić jak firmy radzą sobie w obecnej sytuacji na rynku biurowym i jakie efekty przynosi praca zdalna

Okazuje się, że tylko 10 proc. firm przed wybuchem epidemii nie przewidywało możliwości pracy zdalnej pracowników. Zdecydowana większość, bo aż 90 proc. przedsiębiorstw już wcześniej umożliwiała taką formę pracy swoim ludziom.   

W ocenie większości ankietowanych, produktywność w pracy świadczonej zdalnie wcale nie spadła albo obniżyła się tylko w nieznacznym stopniu. A według jednej trzeciej pytanych, efektywność ich pracy w czasie epidemii nawet wzrosła.

Ponad połowa osób, które wzięły udział w badaniu zajmuje stanowiska managerskie, a 16 proc. dyrektorskie. Wśród ankietowanych 50 proc. przedsiębiorstw zatrudnia od 50 do 250 osób, jedna trzecia do 50 pracowników, a 16 proc. to firmy w których pracuje ponad 250 osób. Większość to firmy związane z branżą IT, bankowością i ubezpieczeniami.  

Największym wyzwaniem dla osób pracujących w domu okazała się ergonomia stanowiska pracy i fizyczne środowisko, w jakim aktualnie pracują, w tym także work - life balance związany z świadczeniem pracy w domu. Zdecydowanie mniejsze trudności badani mają z nawiązywaniem kontaktów biznesowych i sprzętem do pracy, czy technologiami do komunikacji.  

- Jedną z najbardziej namacalnych zmian, jakie przyniósł COVID19 jest forma komunikacji z klientami. Aż 75 proc. firm wykorzystuje dziś do niej kanały wideo. Tylko jedna czwarta nie wprowadziła takiej obsługi - informuje Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner/CEO w Walter Herz.  

- Na uwagę zasługuje też fakt, że wśród ankietowani przedstawicieli firm, takich którzy widzą zdecydowanie negatywny wpływ obecnej sytuacji na funkcjonowanie przedsiębiorstwa nie jest dużo. Większość potwierdza niezbyt sprzyjające oddziaływanie kwarantanny na działalność firmy. Niewielki odsetek pytanych wskazuje zaś na neutralny wpływ epidemii na przedsiębiorstwo – mówi Krzysztof Foks, Analyst w Walter Herz.     

Wśród najbardziej wyraźnych trudności i wyzwań, jakie pojawiły się wraz z wirusem najwięcej osób wymieniło zmianę organizacji pracy biura, wydłużenie czasu pracy i procesów oraz konieczność wprowadzenia takiej formy pracy, by została utrzymana ciągłość działań i bieżących zadań firmy. Ponadto, wskazywano na utrudnienia związane z ograniczeniem ilości i wielkości spotkań, co wymiernie rzutuje na efektywność. Ankietowani zauważali również spadek ilości zleceń i produktywności, powiązany ze strachem przed chorobą.    

Aby zapobiec zakażeniom firmy przede wszystkim wprowadzały pracę zdalną. Wzrosła też dbałość o dezynfekcję pomieszczeń. Do niezbędnego minimum ograniczano spotkania w firmach. Zapadały też decyzje o zamrożeniu niektórych działań i procesów.

Zarządcy i właściciele budynków skupili zaś uwagę  na utrzymywaniu wyjątkowej czystości powierzchni wspólnych w biurowcach. Do tego wprowadzane były zmiany w obsłudze korespondencji i kurierów na terenie obiektów oraz w funkcjonowaniu recepcji. Zadbano też o dostarczenie najemcom i pracownikom płynów do dezynfekcji, a dostęp do budynków został ograniczony.  

Niemal 95 proc. właścicieli biurowców dostrzega wpływ, jaki wprowadzony w naszym kraju stan epidemii ma na ich biznes. Około 87 proc. pytanych przyznało, że najemcy kontaktują się z nimi w celu uzyskania informacji na temat działań, jakie mogą podjąć w obecnej sytuacji.

Większość właścicieli budynków biurowych mówi też o negatywnym wpływie, jaki mają zmiany wprowadzone w życiu społecznym na proces budowy i aranżacji powierzchni najmu. Jedna trzecia respondentów miała trudności z interpretacją oddziaływania kwarantanny na prowadzenie budów, a 13 proc. ankietowanych dostrzegło jej pozytywny wpływ.     

Prawie 70 proc. zarządzających biurowcami potwierdza natomiast niesprzyjające działanie obecnych ograniczeń na negocjacje umów. Ponad 30 proc. badanych nie widzi zaś przeszkód w negocjacjach.  

W sprawie wpływu COVID19 na bieżące funkcjonowanie biurowców zdania są podzielone. Połowa ankietowanych nie dostrzega większego wpływu, a druga połowa wskazuje, że jest on negatywny lub zdecydowanie negatywny.

W ocenie prawie 90 proc. badanych właścicieli i zarządców budynków aktualna sytuacja negatywnie rzutuje także na ilość odnotowanych zapytań o dostępne powierzchnie biurowe. Tylko 11 proc. inwestorów nie widzi w tym aspekcie problemu. Spadek liczby zapytań w najbliższych miesiącach prognozuje natomiast prawie 80 proc. ankietowanych. A niemal 70 proc. przewiduje również zmniejszanie się ilosci rozpoczynanych w najbliższym czasie procesów.  

Pobierz raport:

 https://walterherz.com/pl/a/wplyw-covid-19-na-uczestnikow-rynku-nieruchomosci

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

dompress : :
kwi 07 2020 2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie...
Komentarze: 0

Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. Aglomeracja stołeczna dysponuje zapleczem, którego wielkość jest porównywalna z łączną ofertą w 6 największych miastach regionalnych w kraju. Warszawskie biura skupione są przede wszystkim w trzech dzielnicach, na Mokotowie, w Śródmieściu i na Woli. Mieści się w nich około 75 proc. powierzchni dostępnej w mieście. Ponad jedna czwarta zasobów znajduje się w największych obiektach biurowych o powierzchni przekraczającej 30 tys. mkw.

2019 rok nie zakończył się jednak sukcesem dla kilku warszawskich inwestycji, których otwarcie przesunięte zostało na ten rok. Stąd zasoby biurowe w Warszawie wzrosły w minionym roku zaledwie o około 165 tys. mkw. powierzchni, co jest najniższym wynikiem od lat.  A wśród biurowców, które pojawiły się na rynku wymienić można Wolę Retro, Spark B, Generation Z, Moje Miejsce I, Vector, czy The Park B6.

COVID-19 zahamował rekordowo wysoki wzrost warszawskiego rynku   

- Struktura podaży w Warszawie zmienia się jednak dynamicznie, bo na terenie aglomeracji realizowanych jest kilkanaście projektów wielkoskalowych, w większości w centralnym obszarze miasta, które mają wejść na rynek w tym i przyszłym roku. Aktywność deweloperów skupia się teraz głównie na terenie Woli, szczególnie w okolicy ronda Daszyńskiego, gdzie prowadzonych jest najwięcej budów. W Warszawie powstaje obecnie przeszło 750 tys. mkw. powierzchni. I gdyby nie widmo COVID-19, w tym roku nowa podaż mogłaby osiągnąć w stolicy rekordową wartość - ponad 400 tys. mkw. powierzchni – informuje Krzysztof Foks, Analyst w Walter Herz.

W trakcie budowy są m.in. takie obiekty jak Varso Place, Warsaw Hub, Skyliner Generation Park, Skysawa, Mennica Legacy Tower, Moje miejsce II, czy siedziba DSV.

Chcąc wynająć najwyższej klasy powierzchnię w centralnym obszarze miasta trzeba liczyć się z wydatkiem nawet 27 euro /mkw./m-c. Biuro poza centrum można znaleźć już w cenie około 10 euro/mkw./m-c. Nie brakuje na nie chętnych. W 2019 roku obserwować można było historycznie najwyższy popyt na warszawskie biura. Rok zamknął się wynikiem niemal 900 tys. mkw. wynajętej powierzchni.  

Niewielka ilość oddanych powierzchni przy tak dużym zapotrzebowaniu na biura w Warszawie spowodowała spadek współczynnika pustostanów do poziomu 7,8 proc.  

Rynki regionalne z historycznie największą podażą

- W 2019 roku w regionalnych ośrodkach biznesowych w kraju mogliśmy obserwować dużą aktywność deweloperów. Do użytkowania oddanych zostało ponad 60 projektów biurowych, które przyniosły w sumie około 550 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni. Pod względem łącznej podaży regiony dogoniły, a nawet nieznacznie prześcignęły Warszawę. Na koniec ubiegłego roku całkowite zasoby biurowe w Polsce liczyły już ponad 11 mln mkw. powierzchni – mówi Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner/CEO w Walter Herz.               

W Krakowie w minionym roku w 16 oddanych budynkach na rynek weszła podobna ilość powierzchni, co w Warszawie - około 160 tys. mkw., a we Wrocławiu niewiele mniej, bo blisko 150 tys. mkw. biur. W Poznaniu zostało dostarczone ponad 85 tys. mkw. powierzchni, dzięki czemu całkowite zasoby miasta wzrosły do około 565 tys. mkw. W Trójmieście biurowa podaż zwiększyła się o ponad 60 tys. mkw. Podobna ilość nowych biur pojawiła się też w Łodzi, dzięki czemu miasto dysponuje już zapleczem liczącym ponad 0,5 mln mkw. powierzchni.        

W Krakowie mapa biurowa wzbogaciła się m.in. o V Offices Fabryczna Office Park i Mogilska Office, a we Wrocławiu o II etap Business Garden, Carbon Tower, Nowy Targ, czy City Forum City One. Wśród nowych projektów ukończonych w 2019 roku w Poznaniu znalazł się II etap Business Garden, budynek w kompleksie Nowy Rynek oraz Castor, natomiast w Łodzi oddany został m.in. budynek B w kompleksie Brama Miasta, Imagine Stara Drukarnia i Monopolis M1.

W Warszawie w budowie jest tyle biur, ile łącznie w regionach

W największych miastach w kraju w trakcie realizacji jest prawie 1,6 mln mkw. powierzchni biurowej. Obok Warszawy, największy rozwój segmentu biurowego obserwować możemy w Krakowie, Katowicach i Trójmieście. W Krakowie w budowie pozostaje ponad 190 tys. mkw. powierzchni w takich projektach jak np. High 5ive, Unity Centre, Wadowicka 3 Podium Park. W Trójmieście powstaje 170 tys. mkw. biur m.in. w Palio, Wave Oficyna, 3 T Office Park, Waterfront. W Katowicach tempo rozwoju rynku jest większe niż we Wrocławiu, czy Poznaniu. W mieście realizowane jest około 135 tys. mkw. powierzchni, w takich projektach jak Global Office Park, Face 2 Face, czy DL Center Point II.

We Wrocławiu z kolei w budowie pozostaje 100 tys. mkw. powierzchni m.in. w inwestycji MidPoint, Centrum Południe, czy West 4 Business Hub. W Poznaniu w realizacji jest około 85 tys. mkw. powierzchni, a w Łodzi 90 tys. mkw. biur m.in. w inwestycji HiPiotrkowska 155, Monopolis React, czy Fuzja.

Chłonność rynku wyższa niż nowa podaż

W ubiegłym roku w naszym kraju odnotowany został rekordowo wysoki popyt na biura, absorpcja wyniosła 1,6 mln mkw., z czego niemal 700 tys. mkw. wynajętej powierzchni przypadło na największe ośrodki biurowe poza Warszawą. W Krakowie wolumen transakcji sięgnął 266 tys. mkw. powierzchni, we Wrocławiu wyniósł 123 tys. mkw., a w Trójmieście przekroczył 100 tys. mkw. powierzchni. W Katowicach w zeszłym roku popyt osiągnął rekordową wartość 85 tys. mkw. Transakcje najmu zarejestrowane na rynku łódzkim opiewały na prawie 55 tys. mkw. powierzchni, a w Poznaniu do najemców trafiło nieco ponad 40 tys. mkw. biur.

Na koniec 2019 roku najwięcej wolnych powierzchni biurowych było we Wrocławiu (12,5 proc.) i w Łodzi (11,2 proc.), a najniższy współczynnik pustostanów odnotowany został w Trójmieście (4,9 proc.) i w Katowicach (5,6 proc.).

Stawki czynszowe w regionach wahają się od 9 euro/mkw./m-c za najtańsze biura do 16 euro/mkw./m-c za powierzchnię w najwyższym standardzie zlokalizowaną w centrach miast.

https://walterherz.com/pl/a/rynek-powierzchni-biurowych-polska-2019

https://walterherz.com/en/a/office-market-poland-2019

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

 

dompress : :
kwi 01 2020 Walter Herz kontynuuje ekspansję na rynkach...
Komentarze: 0

Awanse i rozwój struktury firmy w oddziałach regionalnych

Walter Herz, wiodąca firma doradcza na rynku nieruchomości komercyjnych poinformowała o awansach w swoich oddziałach regionalnych. W związku z rozwojem działalności firmy w Krakowie z dniem 1. kwietnia br.  Emilia Kalińska objęła stanowisko Leading Senior Negotiator/ Regional Coordinator. Będzie odpowiedzialna za kierowanie krakowską filią Walter Herz, pracą doradców specjalizujących się w wynajmie powierzchni biurowych i reprezentacji najemcy, a także za zarządzanie rozwojem projektów Walter Herz w Krakowie. Emilia jest związana z firmą od kilku lat. Przed objęciem nowego stanowiska prowadziła szereg projektów z zakresu reprezentacji najemców.   

- Doświadczenie i wiedza Emilii Kalińskiej o rynku krakowskim, profesjonalizm, rzetelność w pracy i wyjątkowe zaangażowanie umożliwiające utrzymywanie długofalowych relacji z klientami pozwolą z sukcesem realizować strategię rozwoju naszego biznesu w Krakowie – przyznaje Mateusz Strzelecki, Partner / Head of Regional Markets w Walter Herz.

Martyna Markiewicz, która również awansuje na stanowisko Leading Senior Negotiator/ Regional Coordinator, pokieruje natomiast pracami firmy we Wrocławiu i Trójmieście. Legitymuje się wieloletnim doświadczeniem w branży. Na przestrzeni swojej kariery zawodowej była odpowiedzialna między innymi za obsługę klientów w regionach, w tym negocjacje i renegocjacje umów oraz przygotowanie analiz rynkowych dla globalnych marek. Jej praca z klientami oparta jest na wzajemnym zaufaniu, głębokim zrozumieniu potrzeb oraz fachowej ocenie i analizie możliwości.    

Jak informuje Mateusz  Strzelecki, rozbudowa regionalnych struktur firmy wynika z konsekwentnej realizacji strategii biznesowej Walter Herz. – Fundamentalnym założeniem przyjętego planu rozwoju jest dalsze umacnianie pozycji firmy na rynkach poza Warszawą. Wiąże się to w naturalny sposób z dynamiką wzrostu, jaką notują regiony - dodaje.

To jednak nie koniec awansów w Walter Herz. Firma poinformowała także o awansie Tomasza Krawczyka na stanowisko Senior Negotiator, który współtworzy markę firmy, jako wiodącej agencji doradczej, skupiając się na pracy w oddziałach w Warszawie. Doradza w procesach poszukiwania nowych lokalizacji, relokacjach i renegocjacjach umów najmu. Do jego kluczowych obszarów specjalizacji należy obsługa podmiotów państwowych.  

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

 

dompress : :