Archiwum luty 2020


lut 27 2020 Do Polski napływają nowe marki hotelowe...
Komentarze: 0

Jakie hotele otworzyły się w ostatnim czasie w naszym kraju? Jakie rozpoczną działalność? Jakie nowe marki pojawią się na rynku?   

Najszybciej rozwijającym się rynkiem hotelowym w kraju jest Warszawa, która według danych Walter Herz, dysponuje dziś 15 tys. pokoi hotelowych. Otwarcia planowane w najbliższych trzech latach przyniosą natomiast miastu około 5 tys. kolejnych pokoi hotelowych. Poza stolicą, segment hotelowy najszybciej rośnie w Krakowie i Trójmieście. Krakowskie zaplecze hotelowe, liczące dziś 12 tys. pokoi, w dwuletniej perspektywie wzrośnie o ponad 2,5 tys. pokoi.

Po otwarciu w Gdańsku największego w Trójmieście, hotelu Radisson Hotel & Suites z 340 pokojami, wchodzącego w skład kompleksu Deo Plaza nad Motławą, tamtejszy rynek liczy prawie 7 tys.  pokoi. Nowe obiekty, które mają zostać otwarte do końca 2022 roku dostarczą zaś około 1,7 tys. miejsc noclegowych, podaje Walter Herz.

Warszawa

Od kilku miesięcy w Warszawie funkcjonuje Motel One Warszawa Chopin z 333 pokojami. To pierwszy obiekt tej marki w Polsce.  W minionym roku wszedł też na warszawski rynek biznesowo-lifestyle’owy holel Vienna House Mokotow Warsaw, który zlokalizowany jest w biurowej części Mokotowa. W ścisłym centrum miasta, przy ulicy Widok pojawił się zaś hotel sieci Puro ze 148 pokojami, restauracją, barem, salami konferencyjnymi i przestrzenią fitness.  

Niebawem w Warszawie otworzy się Hotel Nobu, należący do sieci znanych lifestylowych hoteli i restauracji, która powstała dzięki współpracy Roberta De Niro, szefa kuchni Nobu Matsushisa i producenta Meir Tepera. Hotel zajmie nowo wybudowany gmach oraz budynek dawnego hotelu Rialto przy ulicy Wilczej.

Pod koniec drugiego kwartału br. ma zostać otwarty w Warszawie także butikowy hotel Sadie Best Western z 66 pokojami, zamiast istniejącego dotąd w tym miejscu hotelu Harenda. Na stołecznej mapie hotelowej pojawi się wkrótce również hotel Radisson RED.

Pod szyldem Hampton by Hilton będzie natomiast działał hotel, który powstaje przy ulicy Mszczonowskiej, obok centrum handlowego Reduta. Do dyspozycji gości będzie w nim około 150 pokoi.

Wśród nowych warszawskich obiektów hotelowych wymienić należy także zapowiadany przez Polski Holding Hotelowy hotel Moxy & Residence Inn oraz pierwszy w Polsce i w Europie hotel marki Vīb, należącej do sieci Best Western Hotels & Resorts, który ma mieścić się w budynku zajmowanym dotychczas przez Apartamenty Zgoda by DeSilva w ścisłym centrum Warszawy.

Na warszawskiej Pradze przy ulicy Targowej zadebiutuje natomiast Tulip Residences, pierwszy hotel tej marki w Polsce.  

W przyszłym roku w Warszawie otworzy się również pierwszy obiekt grupy hotelowej Barceló. Czterogwiazdkowy hotel, działający pod marką Occidental położony będzie na Powiślu u zbiegu ulic Zajęczej i Wybrzeża Kościuszkowskiego, w bezpośrednim sąsiedztwie Elektrowni Powiśle. Zaoferuje 150 pokoi, przestrzeń konferencyjną oraz bar na dachu budynku.  

Niemiecka grupa hotelowa Meininger wprowadzi natomiast pierwszy w Polsce i drugi w Europie Środkowo-Wschodniej hotel nowej marki z klasy ekonomicznej, adresowany do rodzin, osób podróżujących biznesowo i backpackerów. Budynek, w którym znajdzie się hotel Meininger Warszawa z ponad 150 pokojami istnieje, a firma planuje zakończyć jego modernizację do końca 2022 roku.

Hotel nowej marki z segmentu life style planuje również wprowadzić Orbis. Zlokalizowany w sercu Warszawy, przy ulicy Brackiej hotel TRIBE Warszawa Bracka zaoferuje 113 pokoi, bar i restaurację, zaplecze konferencyjne i strefę fitness. Hotel zlokalizowany w miejscu dawnej siedziby Orbisu ma zostać otwarty w 2022 roku.

Wniosek o pozwolenie na budowę hotelu złożyła także spółka NDI Smolna, powiązana z sopocką firmą deweloperską NDI. Inwestor zamierza postawić sześciopiętrowy budynek w pasie zieleni między ulicą Smolną i alejami Jerozolimskimi w Warszawie, nieopodal ronda de Gaulle’a.  

Kraków

W Krakowie przy Alei Róż jesienią ubiegłego roku został otwarty hotel ibis Styles Kraków Santorini z 63 pokojami. Na ostatni kwartał przyszłego roku jest natomiast zaplanowane oddanie przy ulicy Mogilskiej kolejnego hotelu tej marki z 259 pokojami. W stolicy Małopolski pojawić ma się również hotel Radisson RED Kraków.

Spółka AMW Hotele, wchodząca w skład Grupy Polskiego Holdingu Hotelowego zapowiedziała z kolei wprowadzenie na krakowski rynek ekskluzywnej marki Le Méridien. Rebranding ma przejść istniejący hotel Royal, który po zmianie marki zaoferuje około 100 pokoi w doskonałej lokalizacji.

Inna, nowa, lifestylowa marka, która pojawić ma się w Krakowie w 2022 roku to TRIBE. Hotel TRIBE Kraków Stare Miasto, położony przy ulicy Worcella, obok istniejącego Mercure Kraków Stare Miasto, Galerii Krakowskiej i dworca kolejowego dostarczyć ma 170 stylowych pokoi, restaurację, kącik kawowy i bar, centrum fitness i saunę.

W pierwszym kwartale przyszłego roku gości przyjmie także Mercure Kraków Fabryczna City. 200 pokojowy hotel, w którym znajdzie się również 3,5 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni konferencyjnej, 2 tys. mkw. powierzchni fitness & spa z basenem oraz bar i restauracja powstanie w ramach realizowanej w Krakowie inwestycji Fabryczna City. W zabytkowych budynkach na terenie kompleksu mieścić się będzie też sześć innych restauracji, z których jedna dysponowała będzie własnym browarem z piwem warzonym na miejscu.

Wrocław

We Wrocławiu, w którym według danych Walter Herz, do dyspozycji podróżujący jest ponad 5 tys. pokoi hotelowych, planowane hotele przyniosą łącznie ponad 2 tys. pokoi.

Pod koniec ubiegłego roku wrocławskie portfolio sieci Best Western poszerzyło się o drugi w mieście hotel tej marki. Czterogwiazdkowy Best Western Premier Hotel City Center położony u zbiegu ulic Piłsudskiego i Gwarnej oferuje 64 pokoje. Przed końcem przyszłego roku we Wrocławiu ma zostać otwarty także hotel Holiday Inn Express Wrocław ze 142 pokojami.

Jeszcze w tym roku ma natomiast powitać gości, powstający w dawnym pałacu Leipzigerów we Wrocławiu  pięciogwiazdkowy hotel Altus Palace. W zmodernizowanym, zabytkowym budynku znajdzie się 81 pokoi. Operatorem hotelu będzie spółka Dobry Hotel.

Na projekt hotelowy we Wrocławiu podpisała także umowę sieć hoteli Vienna House. Nowy obiekt  pod marką Vienna House Easy ma zostać otwarty w 2022 roku.

Katowice

- W Katowicach, które dysponują ponad 2,2 tys. pokoi, po otwarciu hoteli będących w trakcie realizacji i w fazie planowania podaż zwiększy się o prawie 1,9 tys. pokoi – podaje Andrzej Szymczyk, Associate Director Hospitality Department w Walter Herz.       

W tym roku w Katowicach gości przyjąć ma hotel Diament Plaza Katowice, który po rozbudowie zaoferuje 135 pokoi. Przy ulicy Młyńskiej otworzy się także Mercure Katowice City Center z 268 pokojami. Przy alei Korfantego trwa zaś budowa czterogwiazdkowego hotelu Puro, dzięki któremu katowicki rynek wzbogaci się o około 247 pokoi. Jego otwarcie planowane jest w pierwszym kwartale 2022 roku.

Wśród nowych katowickich obiektów hotelowych jest też hotel Qubus z 97 pokojami oraz dwumarkowy Kyriad i Première Classe, który zaoferuje łącznie około 200 pokoi. W miejscu wyburzonego, słynnego hotelu Silesia w ścisłym centrum miasta stanie natomiast Nova Silesia. Cała inwestycja obejmować będzie dwa czternastokondygnacyjne budynki biurowe, które przyniosą 30 tys. mkw. powierzchni i siedmiokondygnacyjny hotel ze 150 pokojami.  

Sieć Vienna House u zbiegu ulic Sokolskiej i Piotra Skargi otworzy natomiast w Katowicach swój drugi hotel. Czterogwiazdkowy Vienna House R.evo z 203 pokojami łączył będzie funkcje hotelu z apartamentami na dłuższe pobyty.

Poznań

W Poznaniu przy ulicy Zielonej w pobliżu parku Chopina powstanie z kolei pierwszy w naszym kraju hotel sieci Occidental, należącej do hiszpańskiej Grupy Barcelo.

Pod koniec zeszłego roku Polski Holding Hotelowy otworzył zaś w mieście pierwszy w Polsce hotel marki Moxy, należący do sieci Marriott International, największej sieci hotelarskiej na świecie. Moxy Poznań Airport, położony w bezpośrednim sąsiedztwie Portu Lotniczego Poznań-Ławica, oferuje 120 pokoi.

Kupiec Poznański, będący jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków w mieście, wzbogaci się natomiast o nową funkcję  - hotel z sieci Marriott. Obiekt pod marką AC by Marriott zaoferuje około 150 pokoi, restaurację, bar oraz powierzchnie konferencyjne. Ma zostać otwarty w 2022 roku.

Nowe hotele w kurortach

Nowe hotele rosną też w polskich kurortach. Sieć Radisson podpisała umowy franczyzowe na hotele : Radisson Resort Szklarska Poręba, Radisson Resort Kołobrzeg, Radisson Blu Ostroda Mazury Lakes, Radisson Blu Sopot, które łącznie z Radisson RED Warsaw i Radisson RED Kraków dostarczą na nasz rynek ponad 1000 pokoi.

W Kołobrzegu między ulicą Kasprowicza, Kołłątaja i Kościuszki powstaje też czternastokondygnacyjny hotel Baltic Wave z 468 apartamentami, panoramicznym basenem typu infinity-edge, krytym kompleksem basenowym, strefą spa&wellness, barem i kawiarnią widokową, restauracjami i centrum konferencyjnym. Hotel, który będzie działał pod marką Crowne Plaza Resort w ramach sieci Intercontinental Hotel Group, ma być gotowy na koniec 2021 roku.

Krótko po otwarciu obiektu w Nowym Targu, sieć hoteli B&B Hotels otworzyła także na początku tego roku hotel B&B Rzeszów Centrum przy ulicy Grottgera w Rzeszowie z 64 pokojami i zapleczem konferencyjnym.  Od jesieni ubiegłego roku funkcjonuje w Rzeszowie również nowy hotel przy lotnisku. Holiday Inn Express Rzeszów Airport oferuje 120 pokoi w standardzie trzech gwiazdek.

W Szczyrku przy ulicy Górskiej zlokalizowany będzie zaś hotel Aries Residence & SPA Szczyrk. Dostarczy 118 pokoi i apartamentów, sale konferencyjne i restaurację oraz pierwszy w Szczyrku Aqua Aries ze strefą basenową i blisko 400 metrowym saunarium.  

W Świeradowie-Zdroju przy ulicy Zakopiańskiej powstać ma z kolei kompleks w standardzie pięciogwiazdkowym z 79 pokojami i 52 apartamentami oraz częścią wypoczynkowo-rozrywkową.

270 pokoi zaoferuje natomiast czterogwiazdkowy hotel marki Hotels&Preference Luxury. Obiekt, który otworzy się w Szklarskiej Porębie w 2021 roku będzie pierwszym obiektem tej sieci w Polsce i największą realizacją hotelową w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej w technologii modułowej. Będzie to pierwszy obiekt sieci Hotels&Preference w Polsce.

W Szklarskiej Porębie pod koniec minionego roku otwarty został hotel Platinum Mountain Hotel & SPA. Pięciogwiazdkowy obiekt oferuje 147 pokoi, salon dr Irena Eris Beauty Partner, przestrzeń konferencyjną oraz jeden z większych w kurorcie, kryty basen i basen zewnętrzny w kształcie naturalnego stawu. W Wiśle grupa Górskie Resorty buduje zaś pięciogwiazdkowy hotel Crystal Mountain Hotel.

5 gwiazdek na hotelowym niebie

W naszym kraju rośnie też liczba obiektów o najwyższym standardzie. - W zeszłym roku otwartych zostało w Polsce osiem hoteli pięciogwiazdkowych, a ich liczba zwiększyła się do 76. Wkrótce będziemy mogli także obserwować kolejne otwarcia tej klasy obiektów – informuje Andrzej Szymczyk.

- Znacznie więcej powstanie jednak hoteli niższej kategorii, których usługi skierowane są do szerszego grona klientów niż hoteli z najwyższej półki. W najbliższych latach powinno się pojawić również więcej obiektów usytuowanych poza najbardziej oczywistymi lokalizacjami w centrach dużych miast. W ten naturalny sposób rynek hotelowy będzie sukcesywnie zagospodarowywał popyt na mikrorynkach lokalnych - dodaje.


o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

dompress : :
lut 20 2020 Wola przejmuje prowadzenie w warszawskiej...
Komentarze: 0

Służewiec biznesowy próbuje dotrzymać kroku warszawskiej Woli, która obrasta biurowymi wieżami

 

Warszawskie biura skupione są przede wszystkim w trzech dzielnicach – na Mokotowie, w Śródmieściu i na Woli. Na ich terenie zlokalizowane jest około 75 proc. zasobów biurowych miasta. Największe warszawskie obiekty biurowe, o powierzchni przekraczającej 30 tys. mkw. oferują ponad jedną czwartą powierzchni, jaką dysponuje stołeczny rynek. Struktura podaży zmienia się jednak dynamicznie, bo na terenie aglomeracji realizowanych jest kilkanaście projektów wielkoskalowych, w większości w centralnym obszarze miasta, które wejdą na rynek w tym i przyszłym roku.

Najwięcej biurowców rośnie w rejonie ronda Daszyńskiego. I niedługo to właśnie ten obszar przejmie biurową palmę pierwszeństwa w Warszawie. Centrum miasta zapełnia się szklanymi wieżami, wśród których znajdzie się też najwyższy budynek, nie tylko w stolicy, ale i w Unii Europejskiej. Wieża Varso Tower, powstająca w pobliżu Dworca Centralnego z iglicą mierzyć będzie 310 metrów. Wysokościowiec wraz z dwoma niższymi wieżowcami realizowany jest w ramach inwestycji Varso Place, która dostarczy łącznie 144 tys. mkw. powierzchni.  

 

Wolskie wysokościowce

 

W rejonie ronda Daszyńskiego, na tzw. bliskiej Woli, którą od Śródmieścia dzieli aleja Jana Pawła II w budowie jest kilka kolejnych wież biurowych. Do końca 2021 roku na tym obszarze zostanie oddanych do użytkowania kilka inwestycji, w których powstają wysokościowce. Na rynek wejdą takie projekty jak The Warsaw Hub, Warsaw Unit, Skyliner, Warsaw Unit, Spark, Mennica Legacy Tower, Generation Park, a w 2022 roku ma zostać ukończona również wieża biurowa SKYSAWA budowana przy rondzie ONZ. Poza tym, w tej części miasta realizowanych jest także kilka ciekawych inwestycji, wśród których wymienić można biurowiec Chmielna 89, czy kompleks Lixa oraz multifunkcyjne projekty Browary Warszawskie, czy Fabrykę Norblina. 

Nowe obiekty wraz z istniejącymi już w okolicy ronda Daszyńskiego, nowoczesnymi budynkami biurowymi utworzą największy w Warszawie hub biurowy, który pod względem standardu oferowanej powierzchni nie będzie miał sobie równych. Wielkością oferty nowe centrum biznesowe będzie zaś dorównywało zasobom Służewca Przemysłowego, który dzięki swojej kubaturze wciąż jest największą strefą biurową w Warszawie i w Polsce. To zagłębie dziś się już jednak nie rozwija. Poza budynkiem u zbiegu ulic Marynarskiej i Taśmowej, który będzie siedzibą firmy DSV, na jego terenie nie są prowadzone żadne inwestycje biurowe. 

 

Służewiec w transformacji

 

Niemniej, monofunkcyjne jeszcze do niedawna mokotowskie zagłębie biurowe, skupiające 1,1 mln mkw. powierzchni, od pewnego czasu sukcesywnie zmienia swój charakter, by stać się na powrót atrakcyjnym dla najemców. Służewiec konsekwentnie odchodzi od typowo biurowego charakteru. Poprzez zmianę funkcji niektórych budynków i wprowadzanie inwestycji mieszkaniowych oraz hotelowych, a także dodatkowych usług i atrakcji, jak park linearny, czy amfiteatr chce stać się ciekawą lokalizacją także po godzinach pracy.  

Pierwszy hotel - Hampton by Hilton Mokotów otworzył się na Służewcu w 2018 roku. Niedawno przy ulicy Postępu oddany został hotel Holiday Inn Express Mokotów, a przy Woronicza gości powita Focus Hotel Premium. Kolejne dwa obiekty hotelowe – Moxy & Residence Inn i  Holiday Inn Warsaw Mokotów są w fazie planowania. Według szacunkowych danych, po ich oddaniu ten obszar będzie miał do zaoferowania około 1600 miejsc hotelowych.

Na Służewcu przewidziane są też nowe inwestycje mieszkaniowe. Zakup przez Echo Investment czterech biurowców oraz gruntów na terenie kompleksu Empark wiąże się bowiem z zapowiedziami realizacji w ich miejsce osiedla mieszkaniowego. W ostatnich latach oddane zostało na tym terenie około 3,9 tys. mieszkań. W planowanych dziś inwestycjach powstać ma podobna ich ilość   

Zmiany zachodzą też w samych budynkach biurowych, których właściciele chcą zaoferować podobne udogodnienia, jakie zapewniają biurowce w centrum miasta. Modernizacji poddane zostały m.in. Tulipan House, Park Postępu, Horizon, Adgar Plaza One, Adgar Wave, Innova i Signum Work Station (dawne Trinity Park II i III), czy budynki przy Cybernetyki 7 i 7a.

 

Rekordowy popyt na warszawskie biura 

 

Tymczasem powierzchnia biurowa w Warszawie rozchodzi się na tak zwanym pniu. Największe zainteresowanie najemców budzą biura zlokalizowane w centralnym obszarze miasta. Jak podaje Walter Herz, w 2019 roku w wolumen najmu na rynku warszawskim kolejny raz osiągnął rekordową wartość, a jego chłonność jest dziś najwyższa w historii. - W minionym roku w Warszawie wynajęte zostało prawie 880 tys. mkw. powierzchni biurowych. Na około jedną czwartą z tej powierzchni zawarte zostały umowy przednajmu. Wyraźnie widoczny jest wzrost udziału tego typu kontraktacji w wolumenie najmu. Coraz więcej firm zgłasza też zapotrzebowanie na wynajem dużych powierzchni, przekraczających 10 tys. mkw. Ubiegły rok przyniósł również bezprecedensowe umowy, w których zakontraktowane zostało po ponad 40 tys. mkw. biur. Na rynku widoczna jest kompresja zachęt oferowanych przez właścicieli budynków. Duży popyt na powierzchnię  powoduje, że najemcy zdecydowanie wcześniej, nawet na 2-3 lata przed zakończeniem umów najmu zaczynają analizować możliwości rynkowe, by móc podjąć najkorzystniejszą decyzję i albo renegocjować kontrakt, albo zmienić biuro - zauważa Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner/CEO w Walter Herz.  

Mała dostępność gotowych biur sprawia, że firmy znacznie częściej niż wcześniej decydują się na rezerwacje powierzchni w powstających biurowcach. W Warszawie w budowie jest ponad 850 tys. mkw. biur. Większość tej powierzchni oddana zostanie w tym i przyszłym roku. Według danych Walter Herz, w 2019 roku na warszawski rynek weszło natomiast zaledwie nieco ponad 160 tys. mkw. 

- W najbliższej perspektywie prawdopodobnie będziemy mogli obserwować w Warszawie kolejne rynkowe rekordy. Tym razem związane, nie tylko z popytem, ale także podażą. W tym roku zasoby biurowe stolicy mogą wzrosnąć o 450 tys. mkw. powierzchni, a przyszły rok powinien przynieść kolejne 400 tys. mkw. nowych biur. Wielkość nowej podaży zależeć będzie od tego, czy budowy zakończą się w zakładanym terminie. Ponadprzeciętna nowa podaż nie zachwieje jednak równowagi na warszawskim rynku, bo cieszy się on dużym powodzeniem międzynarodowego biznesu. Wysokiej klasy biura w najnowocześniejszych obiektach szybko znajdują najemców – dodaje Bartłomiej Zagrodnik.  

Według danych Walter Herz, współczynnik pustostanów w centrum Warszawy nie przekracza aktualnie 5 proc. Poza obszarem centralnym spadł zaś do poziomu około 9 proc. Wolnych powierzchni jest też mniej na Mokotowie. Mimo, że Służewiec Przemysłowy nadal charakteryzuje najwyższym współczynnikiem pustostanów na rynku warszawskim, transformacja i poprawa infrastruktury komunikacyjnej w tej części miasta znacznie podniosła jednak jego atrakcyjność. Obecne tam firmy częściej decydują się na przedłużanie umów najmu. Motywują do tego również oferowane w tym rejonie, niższe stawki czynszowe niż w centrum miasta, które kształtują się w przedziale 13,0 - 14,5 euro/mkw.

 

 

o Walter Herz

 

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

 

 

 

dompress : :
lut 06 2020 Na rynku transakcji inwestycyjnych najwięcej...
Komentarze: 0

W 2019 roku wartość transakcji w sektorze nieruchomości komercyjnych w Polsce kolejny raz osiągnęła rekordowy poziom. Skokowo rosnący udział w wolumenie transakcyjnym notuje segment hotelowy   

Według szacunków Walter Herz, wartość umów kupna/sprzedaży, które zawarte zostały w minionym roku we wszystkich segmentach rynku nieruchomości w Polsce wyniosła łącznie 7,7 mld euro. Tym samym, poprawiony został rekordowy wynik z 2018 roku, w którym podpisane kontrakty przyniosły 7,2 mld euro.  

- W minionym roku mogliśmy obserwować wyraźne ożywienie w segmencie hotelowym, w którym zrealizowane zostały transakcje o wartości około 290 mln euro. Już w pierwszym półroczu 2019 roku osiągnięty wynik - 150 mln euro był wyższy niż w całym 2018 roku, w którym wartość transakcji wyniosła 120 mln euro. Odnotowany, ponad dwukrotnie wyższy rezultat pokazuje, że ta klasa aktywów jest coraz bardziej atrakcyjna dla globalnych inwestorów, choć ich udział w całym wolumenie transakcyjnym jest wciąż niewielki - przyznaje Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner/CEO w Walter Herz.      

Do największych transakcji zawartych w segmencie hotelowym w ostatnim czasie należał m.in. zakup hotelu Sheraton Warsaw przez Patron Capital od Benson Elliot i Walton Street, hotelu Holiday Inn w Gdańsku przez Union Investment, czy hotelu Radisson Collection w Warszawie.

Dla sektora biurowego 2019 rok także należał do rekordowych. Właścicieli zmieniły obiekty o wartości przeszło 3,8 mld euro. W przypadku biur wolumen transakcji był o około jedną czwartą większy niż rok wcześniej. - To efekt szerszego dostępu do atrakcyjnych produktów biurowych, których w tym i przyszłym roku w Polsce będzie przybywać – zauważa Bartłomiej Zagrodnik. Przygotowywane kontrakty przyniosą w nadchodzących miesiącach nowe transakcje, w tym także tak spektakularne jak zakup Warsaw Spire Tower przez Immofinanz od Ghelamco i Madison International Realty za 386 mln euro.

Na rynku nieruchomości handlowych w zeszłym roku dominowały transakcje portfelowe, z których jedna osiągnęła wartość 600 mln euro. Zgodnie z zestawieniami Walter Herz, w tym segmencie przejęte zostały obiekty za ponad 2 mld euro. To prawie dwukrotnie niższa suma niż odnotowana w sektorze biurowym, podczas gdy rok temu oba segmenty miały podobny udział w wolumenie transakcyjnym. Na rynku magazynowym wartość ubiegłorocznych transakcji wyniosła 1,6 mld euro.

Tymczasem do Polski napływają nowi inwestorzy, a obecni już w naszym kraju rozszerzają portfolia. Zdaniem Bartłomieja Zagrodnika, duża aktywność inwestycyjna obserwowana w Polce pozwala prognozować kolejne rekordy transakcyjne w poszczególnych sektorach rynku. - Wyraźnie większą popularnością cieszy się rynek hotelowy, który zyskuje zainteresowanie inwestorów instytucjonalnych i private equity, planujących dywersyfikację swoich portfeli nieruchomości - dodaje.

Hotele w Polsce kupują przede wszystkim inwestorzy z Niemiec, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Także kapitał z Azji i Bliskiego Wschodu ma już za sobą pierwsze transakcje w tym segmencie. Na uwagę zasługuje fakt, że wzrasta grupa inwestorów, którzy dotychczas nie interesowali się tymi aktywami, jak również takich którzy dotąd nie byli obecni na naszym rynku.

Segment hotelowy przyciąga ich między innymi coraz ciekawszą ofertą i zmianami w strukturze działalności operatorów. Coraz popularniejszy na rynku hotelowym jest bowiem najem budynków, który gwarantuje właścicielom bardziej stabilny zysk niż umowy franczyzowe, czy kontrakty na zarządzanie. Niektóre z obecnych w Polsce sieci hotelowych i tych planujących dopiero wejść do Polski oferują długoletni, bezpośredni najem nieruchomości, który jest atrakcyjniejszą formą zabezpieczenia dla inwestorów i deweloperów, bo na 20-25 lat całe ryzyko związane z prowadzeniem hotelu przerzucone zostaje na dzierżawcę będącego równocześnie franczyzodawcą i operatorem. W takim przypadku łatwiej jest też zbyć nieruchomość, przy wyższych stopach kapitalizacji, bo w długiej perspektywie czasu oferuje stabilny przepływ finansowy.  

Stąd w kilku realizowanych aktualnie w Warszawie dużych inwestycjach multifunkcyjnych część powierzchni najmu przeznaczona jest dla najemców hotelowych. Można się spodziewać, że wiele z budowanych obiektów w krótkim czasie po zakończeniu realizacji zmieni właściciela. Przyniesie to także w tym roku większą liczbę transakcji z udziałem produktów hotelowych, objętych umowami najmu bezpośredniego i pośredniego. To z kolei przełoży się na kolejny wzrost wolumenu i wartości transakcji w tym segmencie.   

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk.

 

 

dompress : :
lut 04 2020 Walter Herz wyłącznym agentem komercjalizacji...
Komentarze: 0

Firma doradcza Walter Herz wybrana została wyłącznym agentem, odpowiedzialnym za komercjalizację docenianego przez warszawiaków budynku biurowego Centrum Królewska 

Centrum Królewska to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i reprezentacyjnych budynków w Warszawie. Butikowy biurowiec położony w sercu miasta, przy skrzyżowaniu ulicy Marszałkowskiej z Królewską, naprzeciwko Ogrodu Saskiego został zaprojektowany w pracowni APA Kuryłowicz & Associates. – Wyjątkowy charakter budynku i jego położenie sprawiają, że chętnie wybierany jest na siedzibę przez ambasady, wiodące instytucje finansowe, czy kancelarie. Lokalizacja jest także atrakcyjna dla jednostek sektora publicznego. W tej chwili w budynku wolne jest tylko biuro o powierzchni przeszło 500 mkw. usytuowane na 11 piętrze – informuje Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner/CEO w Walter Herz.             

Utytułowany biurowiec cieszy się uznaniem nie tylko najemców, ale i mieszkańców miasta. Zwyciężył m.in. w plebiscycie Gazety Wyborczej i miesięcznika Architektura - Murator, zyskując nagrodę Ulubieniec Warszawy 2002-2003 za projekt i zdobył tytuł Inteligentny Budynek Roku 2003. 

W 2018 roku Centrum Królewska zyskała nową elewację z płyt z ekologicznego i nowoczesnego spieku ceramicznego, która jeszcze bardziej podkreśliła niepowtarzalny charakter bryły biurowca, przypominającej zwiniętą kartkę papieru, załamaną pod kątem prostym od strony sąsiadujących z nim budynków.  

Wysokość biurowca w relacji do zabudowy jego najbliższego otoczenia przypomina proporcje przedwojennej architektury tego miejsca, kiedy narożnik ulic Królewskiej i Marszałkowskiej zajmowała dwukrotnie wyższa od pobliskich domów kamienica Blochów. Na 14 kondygnacjach naziemnych w Centrum Królewska mieszczą się biura zaaranżowane według indywidualnych potrzeb najemców, na trzech podziemnych znajduje się parking dla ponad 100 aut. Z górnych pięter budynku roztacza się niezapomniany widok na tworzące dywan korony drzew Ogrodu Saskiego i czerwone dachy budynków Starego Miasta. 

- Centrum Królewska to unikalny projekt, który planujemy modernizować i wzbogacać o nowe funkcje. Będziemy wprowadzać kolejne rozwiązania atrakcyjne dla najemców by nasza inwestycja była stale na biurowej mapie Warszawy jednym z najciekawszych miejsc, nie tylko do prowadzenia biznesu, ale i do życia - informuje Monika Gałat-Nipochorska, przedstawiciel inwestora, Wiceprezes Zarządu Rezydent SA.

Dzięki zmianom i ulepszeniom wprowadzanym w projekcie, w Centrum Królewska został między innymi wydzielony parking dla rowerów, przygotowane szatnie dla rowerzystów i budynek zyskał bezobsługowy wjazd do garażu oraz stanowiska ładowania samochodów elektrycznych. Obecnie zaś przygotowywana jest rewitalizacja recepcji. Biurowiec oferujący prawie 11 tys. mkw. powierzchni użytkowej klasy A posiada certyfikat BREEAM In-Use na poziomie Very Good w kategoriach Building Management oraz Asset Performance. 

W budynku zastosowane zostały nowoczesne rozwiązania techniczne, w tym: BMS, CCTV, AC, SSWN, systemy ochrony przeciwpożarowej HVAC, UPS, agregat prądotwórczy, co daje najemcom pełne bezpieczeństwo i komfort.

 

o Walter Herz

Walter Herz jest wiodącym na rynku, polskim podmiotem prowadzącym działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych na terenie całego kraju. Od 7 lat firma świadczy kompleksowe oraz strategiczne doradztwo: najemcom, inwestorom i właścicielom nieruchomości. Zapewnia pełną obsługę dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych, doradzają w przypadku projektów inwestycyjnych oraz projektów hotelowych.

Poza siedzibą w Warszawie, firma posiada odziały w Krakowie i Gdańsku. Firma Walter Herz jest twórcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce projektu, który wspiera i edukuje najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski, szkolenia są stacjonarne, prowadzone w największych miastach w kraju. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk. 

 

dompress : :