Najnowsze wpisy, strona 66


lut 10 2017 W jaką stronę zmierza rynek biur
Komentarze: 0

 Jaką strategię przyjęli deweloperzy na najbliższy okres? Czy planują zmianę kierunku rozwoju? W co zainwestują? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl 

 

Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju Ghelamco Poland

 

Jednym z najważniejszych założeń strategicznych a za razem misją, która od lat przyświeca naszym realizacjom, jest miastotwórczość. To dzięki zapoczątkowanemu przez Ghelamco trendowi kreowania użytecznych i przyjaznych przestrzeni miejskich powstał plac Europejski, Fundacja Sztuka w Mieście i wiele innych projektów, które zmieniają oblicze miast i oddziałują na ich mieszkańców. Najbliższe lata dla Ghelamco nie będą się pod tym względem różniły od poprzednich. Mamy w planach kontynuację rozpoczętych już inicjatyw miastotwórczych i kolejne, nowe działania zakładające tworzenie wartościowej i estetycznej tkanki miejskiej.

Strategiczną wagę ma dla nas również innowacyjność realizowanych projektów, która nabrała nowego znaczenia wraz z uruchomieniem inwestycji The Warsaw HUB. Będzie to największe dotychczasowe przedsięwzięcie Ghelamco w Polsce, a jednocześnie najbardziej nowoczesna inwestycja na naszym rynku, wyznaczająca zupełnie nowe trendy w budownictwie komercyjnym. Stworzymy kompleks łączący w sobie wszystko, czego nowoczesna korporacja, start-up, czy scale-up potrzebują do efektywnego rozwoju – przestrzeń biurową, centrum konferencyjne, MeetDistrict – unikatowy format przestrzeni coworkingowej, a także hotele, sklepy, centrum sportu. Pracownik znajdzie więc w naszym kompleksie wszystko, co będzie mu potrzebne do komfortowej pracy, doskonale skomunikowane z resztą miasta. Nowoczesność podejścia Ghelamco widoczna będzie również w unikatowym połączeniu biznesu z najnowszymi technologiami, jakie zaoferuje The Warsaw HUB. Znajdzie się tu bowiem The Heart Warsaw – centrum współpracy korporacji i startupów. Jest to pierwszy w Polsce przykład zaangażowania się dewelopera działającego w obszarze nieruchomości w rozwój biznesu opartego o nowe idee i technologie.

Małgorzata Danek, członek zarządu LC Corp

W tym roku będziemy koncentrować się m.in. na rozwoju w oparciu o dostarczanie dobrze zlokalizowanych budynków biurowych, które wyróżniają się architekturą oraz gwarantują przyjazne i komfortowe warunki pracy. Skupimy się także na zapewnieniu najwyższej jakości usług w procesie zarządzania obiektem. LC Corp jest administratorem i właścicielem budynków biurowych, a bliski kontakt z klientami nie tylko podczas etapu wynajmu jest dla nas kluczowy ze względu na budowanie długotrwałych relacji z naszymi partnerami.

Ewelina Kałużna, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania portfelem budynków w Skanska Property Poland

 

Nasze działania w roku bieżącym będą bardzo silnie zdeterminowane przez strategiczne decyzje biznesowe, jakie podjęliśmy w roku 2016. Założyliśmy, że już za 3 lata – do 2020 roku, biznes deweloperski powinien generować połowę dochodu całej grupy Skanska na świecie. Dla Polski jako jednej z najważniejszych lokalizacji oznacza to znaczne przyspieszenie i dużą dynamikę naszych działań. Chcemy też kontynuować budowanie pozytywnego otoczenia naszych budynków – zgodnie z filozofią, że nasza odpowiedzialność za miasta, w których jesteśmy, nie kończy się na granicach naszych działek.

W tym roku ruszymy między innymi z realizacją części największego naszego projektu placemakingowego w Polsce – tzw. Superścieżki w Krakowie. Inicjatywa ta zaangażowała nie tylko inwestorów prywatnych, ale też publicznych oraz organizacje pozarządowe. Przede wszystkim jednak wzięli w niej udział sami mieszkańcy, którzy wcielili się w rolę architektów m.in. bliskiego otoczenia budynku Axis. Takich inwestycji, tworzonych z ludźmi i dla ludzi w przyszłym roku będzie jeszcze więcej.

 

Maciej Jankiewicz, prezes zarządu Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A.

Ukończyliśmy prace nad nową strategią spółki, która wyznaczy strategiczne kierunki rozwoju Grupy Kapitałowej PHN na lata 2017-2023. Nowy dokument, po zatwierdzeniu przez radę nadzorczą, zostanie przedstawiony do publicznej wiadomości. Zgodnie z nową strategią, zakładamy przebudowę portfela Grupy Kapitałowej PHN w taki sposób, aby każda nieruchomość przynosiła stabilny i wzrastający zysk oraz rosnące miesięczne przepływy. Dążymy również do intensyfikacji programu inwestycyjnego - zarówno na rynku nieruchomości komercyjnych, jak i na rynku projektów mieszkaniowych.

 

Nasze działania zamierzamy realizować poprzez przebudowę portfela nieruchomości, realizację założonego programu inwestycyjnego, ustabilizowanie bazy efektywnych aktywów poprzez dezinwestycje i akwizycje oraz zapewnienie stabilności finansowej Grupy.

 

W efekcie realizacji celów strategicznych chcemy być wiodącym inwestorem na rynku nieruchomości komercyjnych oraz istotnym deweloperem na rynku nieruchomości mieszkaniowych. Chcielibyśmy również, aby Grupa Kapitałowa PHN, ze względu na powiązania kapitałowe jak i unikalną wiedzę oraz doświadczenie stała się integratorem rynkowego potencjału nieruchomości, będących w zasobach spółek zwłaszcza z udziałem Skarbu Państwa. Zaktualizowana strategia Grupy Kapitałowej PHN wskazuje, iż realizowane dotychczas kierunki rozwoju firmy zostaną utrzymane.

 

Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

 

Wśród naszych kluczowych założeń na najbliższe miesiące i lata znajduje się przede wszystkim dalsza, konsekwentna realizacja projektów mieszkaniowych oraz zakończenie procesu przekazywania powierzchni najemcom biurowca EQlibrium. Patrzymy jednak w przyszłość i prowadzimy intensywne prace nad przygotowaniem kolejnych inwestycji. Nasze działania koncentrować będziemy w segmencie mieszkaniowym, w którym zamierzamy wprowadzić na rynek kolejne projekty w atrakcyjnych lokalizacjach. Nie wykluczamy również inwestycji na rynku biurowym, jednak w tym przypadku będziemy w pierwszej kolejności poszukiwali konkretnego najemcy, dla którego będziemy mogli przygotować budynek skrojony na miarę jego potrzeb.

 

 

 

Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl

Więcej informacji: info@dompress.nieruchomosci.pl

dompress : :
lut 02 2017 Jakich gruntów szukają firmy pod biurowce...
Komentarze: 0

Jakich gruntów poszukują deweloperzy pod budowę projektów biurowych? Gdzie chcą inwestować? Jakie posiadają banki ziemi? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości Dompress.pl 

 

Maciej Jankiewicz, prezes zarządu Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A.

Portfel nieruchomości Grupy Kapitałowej PHN skupia około 140 nieruchomości oraz blisko 700 ha gruntów na terenie całego kraju, m.in. w Warszawie, Poznaniu, Trójmieście i we Wrocławiu. Posiadane obecnie w portfelu zasoby pozwalają nam na płynną realizację bieżących celów inwestycyjnych, a realizacja projektów deweloperskich na gruntach znajdujących się obecnie w portfelu Grupy Kapitałowej PHN jest dla nas priorytetem.

 

Aktywnie przyglądamy się rynkowi nieruchomości i identyfikujemy potencjalne akwizycje oraz możliwości nawiązania współpracy. W obszarze naszego zainteresowania są przede wszystkim atrakcyjne tereny położone w centralnych lokalizacjach dużych miast, w których Grupa Kapitałowa PHN dotychczas nie posiadała nieruchomości. Rozważamy również możliwość nawiązania współpracy w ramach umów joint-venture przy realizacji wspólnych inwestycji na terenach należących do podmiotów zewnętrznych, w których Grupa Kapitałowa PHN ze względu na unikalną wiedzę, kompetencje oraz doświadczenie byłaby ważnym partnerem.

 

Małgorzata Danek, członek zarządu LC Corp

 

Jako podmiot prężnie działający m.in. w sektorze nieruchomości komercyjnych cały czas monitorujemy rynek gruntów. Wybieramy optymalne lokalizacje, najlepiej skomunikowane i gwarantujące bardzo dobrą dostępność dla przyszłych pracowników biur.

 

Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju Ghelamco Poland

Ghelamco stale poszukuje atrakcyjnych gruntów, które pozwolą na realizację ciekawych, miastotwórczych projektów. Zainteresowani jesteśmy zarówno działkami w Warszawie, jak i w miastach regionalnych.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

 

Obecny bank gruntów pozwala Archicomowi na rozpoczęcie realizacji 4200 mieszkań oraz 6000 mkw. usług osiedlowych, co stwarza warunki do dalszego rozwoju spółki w kolejnych latach. Nasza strategia utrzymania pozycji lidera wrocławskiego rynku mieszkaniowego zakłada obecność w każdej atrakcyjnej dzielnicy mieszkaniowej Wrocławia oraz rozwój o nowe lokalizacje w Krakowie.

Stale poszukujemy nowych możliwości i negocjujemy kolejne zakupy gruntów. Jesteśmy zainteresowani zakupem nieruchomości dobrze skomunikowanych w najchętniej wybieranych dzielnicach Wrocławia i Krakowa. Rozważając zakup danej nieruchomości, zwracamy szczególną uwagę na atuty okolicy, aby zastosowane przez projektantów rozwiązania uwydatniały jej walory. Wpisywanie architektury w kontekst urbanistyczny to jeden ze znaków rozpoznawczych Archicom Studio - autorskiego studio projektowego Doroty i Kazimierza Śródków.

 

Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

W tym momencie nie prowadzimy aktywnych działań i rozmów zmierzających do zakupu nowych gruntów pod kolejne projekty biurowe. Cały czas jednak obserwujemy rynek, analizujemy sytuację i możliwości inwestycyjne. Nie wykluczamy realizacji kolejnych projektów zarówno na rynku warszawskim, jak i w innych większych miastach regionalnych. Jest jednak zdecydowanie zbyt wcześnie, aby mówić o szczegółach i konkretnych lokalizacjach.

 

Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl

Więcej informacji: info@dompress.nieruchomosci.pl

dompress : :
lut 01 2017 Raport: Polski rynek BPO/SSC w 2016 roku
Komentarze: 0

Polska umacnia pozycję wiodącej europejskiej lokalizacji dla sektora nowoczesnych usług dla biznesu. W kraju działa już ponad 1000 centrów BPO/SSC, w których zatrudnionych jest ponad 200 tys. osób. W ciągu ostatnich lat roczne tempo wzrostu branży dochodziło do 20 proc. Nic nie wskazuje na to, żeby rozwój tej gałęzi polskiej gospodarki w najbliższym czasie miał wyhamować. Sektor BSS od dawna generuje większość popytu na powierzchnię biurową w miastach regionalnych. Specjaliści Walter Herz szacują, że w ciągu najbliższych 3-4 lat branża będzie potrzebowała miliona mkw. powierzchni biurowej.

 

Najwięcej centrów nowoczesnych usług dla biznesu ulokowało się w Warszawie. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych podała niedawno, że na warszawskim rynku działa już 160 centrów usług wspólnych. Pod względem liczebności centrów Warszawa plasuje się na pierwszej pozycji w kraju. W firmach sektorowych w stolicy pracuje prawie 36,7 tys. osób, co daje aglomeracji warszawskiej  drugą pozycję po Krakowie pod względem zatrudnienia w tym segmencie rynku.

 

Kraków z największą liczbą pracowników, Warszawa z największą liczbą centrów

 

W stolicy Małopolski branża skupia ponad 50 tys. pracowników, a szacunkowe prognozy mówią, że do 2020 roku zatrudnienie w krakowskich centrach BPO, IT, SSC, R&D może się zwiększyć do 70 tys. osób. Szybki wzrost sektora dopinguje do większej aktywności deweloperów działających w segmencie biurowym. Walter Herz podaje, że w Krakowie trwa obecnie budowa 300 tys. mkw. powierzchni biurowej, głownie z myślą o firmach outsourcingowych.   

 

W minionych latach uwaga inwestorów branżowych skupiona była głównie na Krakowie, a także Wrocławiu, w którym zatrudnienie w sektorze usług dla biznesu jest porównywalne z Warszawą. W ubiegłym roku to jednak Warszawa, która stale zyskuje na atrakcyjności wśród międzynarodowych firm, zaczęła mieć przewagę konkurencyjną nad innymi ośrodkami. Głównym powodem zwrotu jest nie tylko największy w kraju wybór wysokiej klasy powierzchni biurowej (w budowie pozostaje prawie 700 tys. mkw. biur, a całkowita podaż przekracza 5 mln mkw.),  ale przede wszystkim największy dostęp do wykwalifikowanych kadr.

Ośrodki BSS w 40 miastach

 

To właśnie odczuwalne ostatnio braki kadrowe w dużych aglomeracjach, szczególnie w Krakowie i Wrocławiu, otwierają możliwości szybszego rozwoju branży,nie tylko w aglomeracji warszawskiej, ale także w lokalizacjach regionalnych. Atutem naszego kraju jest też duża liczba ośrodków BSS. Sektor rozwija się już w ponad 40 miastach w Polsce.

 

Wyraźną tendencją, która rysuje się w ostatnim czasie w branży usług dla biznesu  jest masowa automatyzacja i robotyzacja mniej wymagających procesów. Ale jednocześnie, jak zaznaczają eksperci Walter Herz, centra operacyjne zlokalizowane w Polsce coraz szerzej zaczynają obsługiwać zaawansowane procesy m.in. analityczne i finansowe, które wymagają specjalistycznej wiedzy i doświadczenia.

 

W ostatnim roku Polska ze swoimi czołowymi lokalizacjami biznesowymi kolejny raz awansowała w światowych rankingach. Specjaliści zwracają uwagę, że w naszym kraju obsługiwana jest znacząca liczba największych, światowych instytucji finansowych i banków. Firmy z sektora usług dla biznesu największe zapotrzebowanie zgłaszają obecnie na wysoko wykwalifikowanych informatyków, programistów i analityków, a także specjalistów finansowo-księgowych.

 

W 2016 roku mogliśmy obserwować liczne duże transakcje zawierane przez firmy sektorowe, które dotyczyły nie tylko nowych inwestycji i ekspansji na rynku polskim, ale także związane były z relokacją i konsolidacją firm.   

 

Warszawa rozwija skrzydła

 

W minionym roku bank Credit Suisse uruchomił w Warszawie centrum operacyjne, pod które wynajął 7,5 tys. mkw. w biurowcu Atrium 2 usytuowanym przy rondzie ONZ. Do tego samego biurowca na powierzchnię ponad 4 tys. mkw. wprowadziła się też globalna kancelaria prawna DLA Piper.  

 

Ponad 6 tys. mkw. w Gdańskim Business Center w Warszawie wynajęła spółka duńskiej firmy informatycznej KMD, która zapowiada dynamiczny rozwój w Polsce. Podobne plany ma globalny bank Goldman Sachs, który wiosną ubiegłego roku wynajął ponad 5 tys. mkw. na ostatnich piętrach warszawskiego biurowca Warsaw Spire. Tym samym zwiększył zatrudnienie do 240 osób. W tym roku firma planuje podwojenie liczby pracowników, wśród których znajdują się głównie informatycy, specjaliści od księgowości i bankowcy.

 

Również Luxoft Holding, dostawca usług rozwoju oprogramowania i innowacyjnych rozwiązań IT dla globalnej bazy klientów ogłosił w zeszłym roku otwarcie nowego centrum w Warszawie. Firma, która ma już centra w Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku, gdzie zatrudnia ponad 2 tys. osób, do swojego biura w Warszawie rekrutowała głównie programistów i analityków biznesowych.

 

Na Warszawę postawiła również firma technologiczna GFT, dostarczająca rozwiązania IT i usługi konsultingowe dla czołowych banków inwestycyjnych świata. Latem tamtego roku poinformowała o otwarciu placówki w Warszawie (po Łodzi i Poznaniu), gdzie docelowo ma pracować 250 osób.  

 

W 2016 roku także globalna firma prawnicza Dentons wynajęła 1,5 tys. mkw. w biurowcu Atrium Centrum, w którym uruchomiła centrum usług wspólnych obsługujące oddziały w Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryce. Także firma William Demant zdecydowała o utworzeniu w Warszawie centrum odpowiedzialnego za badania i rozwój, które mieści się na powierzchni 3 tys. mkw. w biurowcu Q22 przy alei Jana Pawła II.

 

Kraków z dużymi graczami  

 

W Krakowie firma ABB, światowy lider na rynku technologii energetyki i automatyki, latem ubiegłego roku zdecydowała się rozszerzyć dotychczasową umowę najmu w budynku Axis o kolejne 10 tys. mkw. W ten sposób utworzyła największe na świecie Globalne Centrum Usług Wspólnych ABB. Centrum zatrudniające około 2 tys. osób świadczy usługi z zakresu finansów, zarządzania łańcuchem dostaw, IT oraz HR.

 

Jesienią 2016 roku firma Delphi Poland z sektora B+R zacieśniła współpracę z krakowskim kompleksem Enterprise Park, w którym jest obecna od 2012 roku. W realizowanym budynku wynajęła kolejne 6,3 tys. mkw. powierzchni biurowej.

 

Krakowskie centrum biznesowe koncernu Shell zwiększyło zaś zatrudnienie o około 660  osób. Zespół krakowskiego ośrodka, który jest jednym z 3 największych centrów firmy na świecie liczy 2,5 tys. pracowników i jest odpowiedzialny za prowadzenie i wspieranie globalnych operacji biznesowych firmy z zakresu finansów, księgowości, zaopatrzenia, zakupów, HR i obsługi klienta.

 

W 2016 roku celem amerykańskiej firmy Epam Systems z branży IT było z kolei podwojenie liczby pracowników w Polsce, dzięki zatrudnieniu ponad 600 osób w nowym biurze w Krakowie. W oddziałach w Krakowie, Gdańsku i Wrocławiu firma zatrudniała wcześniej ponad 650 osób.

 

Wiosną ubiegłego roku centrum usług wspólnych w Krakowie otworzyła takżedziałająca w 170 krajach, szwajcarska grupa ubezpieczeniowa Zurich Insurance Group. Ma w nim pracować ponad 160 specjalistów m.in. z dziedziny rachunkowości i sprawozdawczości finansowej.  

 

W uruchamianym w Krakowie w ubiegłym roku w swoim centrum kontaktowym pracowników zatrudniały też linie lotnicze Cathay Pacific Airways z Hongkongu. Biuro z zespołem 100 osób obsługuje klientów z całego świata.

 

W 2016 miała też miejsce ekspansja Shell Business Operations, które zwiększyło powierzchnię w Dot Office o 5,8 tys. mkw.

 

Firma Aon, świadcząca usługi w zakresie zarządzania ryzykiem, wynajęła prawie 11 tys. mkw. w powstającym budynku E krakowskiego kompleksu Enterprise Park. Umowę przednajmu na 10 tys. mkw. podpisała również firma Euroclear w Bonarka for Business, a kontrakt na 5,7 tys. mkw. w Vinci Office Center odnowiło Centrum Heineken Global Shared Services.

 

Wrocław na podium

 

We Wrocławiu, trzeciej największej lokalizacji dla sektora BPO/SSC w Polsce w pierwszym kwartale 2016 roku umowę na wynajem 10,8 tys. mkw. powierzchni biurowej podpisał bank Credit Suisse. Kontrakt związany był z renegocjacją powierzchni zajmowanej przez bank we wrocławskim biurowcu Grunwaldzki Center.  

 

W czasie minionych wakacji we Wrocławiu 5,75 tys. mkw. powierzchni biurowej w kompleksie Pegaz wynajęła również międzynarodowa firma ubezpieczeniowa i reasekuracyjna XL Catlin. Wrocławski zespół firmy zapewnia wsparcie, nie tylko w zakresie ubezpieczeń i reasekuracji, ale także księgowości, finansów, kadr i usług informatycznych.

 

W połowie tamtego roku centrum usług wspólnych przy ulicy Dubois 41 na Nadodrzu we Wrocławiu otworzył także międzynarodowy koncern 3M. Centrum jest jedną z trzech takich placówek firmy na świecie, zajmie się m.in. realizacją procesów finansowych, zakupowych, kadrowych, wsparciem IT w zakresie jakości, raportowania i analiz, a także zarządzania bazami danych. Będzie obsługiwało 52 kraje regionu EMEA. Zatrudnienie znalazło w nim 400 osób, ale firma planuje poszerzyć team.  

 

Z kolei firma Becton Dickinson (BD) działająca w obszarze technologii medycznych wprowadziła  się do kompleksu Business Garden, zajmując łącznie ok. 5,6 tys. mkw. powierzchni biurowej. Także firma Qiagen dla swojego centrum usług wspólnych zdecydowała się na przedłużenie umowy i powiększenie powierzchni najmu do 3,5 tys. mkw. we wrocławskiej wieży Sky Tower.  

 

W budynku biurowym Centrum Biznesu Magdalena 1,5 tys. mkw. wynajęła firma Ocado Technology, która zapewnia obsługę i wsparcie IT jednemu z największych na świecie supermarketów online Ocado. Obecnie zatrudnia blisko 8,5 tys. pracowników w trzech placówkach: Hatfield w Wielkiej Brytanii oraz w Krakowie i Wrocławiu.

 

Na początku tamtego roku centrum R&D otworzyła także we Wrocławiu firma Red Embedded Consulting, dostarczająca usługi doradztwa IT.  Centrum IT we wrocławskim  biurowcu przy ulicy Świętego Mikołaja uruchomiły również irlandzkie linie lotnicze Ryanair.

 

W stolicy Dolnego Śląska centrum biznesowe otworzył też INFOR, trzeci na świecie dostawca aplikacji biznesowych. Do 2018 roku firma ma zatrudnić  w nim pół tysiąca osób. Centrum usług wspólnych z 600 pracownikami przy placu Dominikańskim we Wrocławiu uruchomił także największy szwajcarski bank UBS.

 

Trójmiasto kusi nowymi biurami  

 

Trójmiasto w ostatnich latach cierpiało na deficyt nowoczesnej powierzchni biurowej, co było przeszkodą dla inwestorów, chcących wykorzystać potencjał kadrowy, jaki oferuje aglomeracja. Przez ostatnie dwa lata Trójmiasto przeżywa jednak boom inwestycyjny z dużym udziałem sektora SSC/BPO.   

 

W ubiegłym roku w gdańskim kompleksie Olivia Business Centre biuro otworzył m.in. amerykański koncern Quad/Graphics. W centrum usług wspólnych jednej z największych firm poligraficznych w Europie, w którym realizowane są projekty dla największych globalnych marek, pracę znalazło 100 grafików i informatyków, a w polskich oddziałach firmy pracuje już ponad 1700 osób.

 

Pod koniec minionego roku Intel, światowy lider branży nowoczesnych technologii specjalizujący się w produkcji procesorów i rozwiązań informatycznych wynajął w biurowcu Tryton Business House blisko 10 tys. mkw. Firma przeniosła do Trójmiasta obsługę istotnych procesów z Rosji i Czech.

Ekspansję planuje również Lufthansa Systems Poland. Decyzję o strategicznym rozwoju w Trójmieście podjęła Nordea IT. Dalszą ekspansję planuje także Thomson Reuters.  

Amerykański bank State Street zarządzający funduszami na całym świecie wynajął całą wieżę w gdańskim kompleksie Alchemia, gdzie sukcesywnie zwiększa zatrudnienie. W Krakowie i Gdańsku dla State Street pracuje 3 tys. osób, dzięki czemu polski oddział banku jest największym w Europie.

W minionym roku także Nordea Bank AB wynajął 9,6 tys. mkw. powierzchni w biurowcu Tensor w Gdyni. Polski oddział świadczy kompleksowe usługi z zakresu IT oraz finansów.   

Poznań wyrównuje do czołówki

Na początku 2016 roku nowym najemcą Business Garden w Poznaniu została firma MAN, która zajmie 2,68 tys. mkw. w budynku przy ulicy Marcelińskiej. Firma świadczy usługi w zakresie obsługi procesów finansowo-księgowych i wsparcia procesów zakupów dla spółek grupy MAN na terenie Europy.

Centrum kompetencji Rockwool przeniosło się z kolei do poznańskiego budynku Maraton, zlokalizowanego w centrum miasta, gdzie znalazło zatrudnienie 100 nowych pracowników. Z myślą o nich Rockwool wynajęło ponad 1,5 tys. mkw. powierzchni biurowej przy ulicy Królowej Jadwigi, gdzie firma ulokuje centrum kompetencji, które zajmie się między innymi usługami z zakresu IT oraz finansów.

Firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu szczególnie upodobały sobie poznański Maraton. Powierzchnię w budynku wynajęły także m.in. firmy: Duni European Finance Function, Bridgestone EBS i APS. Firma CenturyLink zajęła również na terenie obiektu powierzchnię niespełna tysiąca mkw.

Do grona najemców biurowca dołączyła też firma REHAU Business Services, która zajęła powierzchnię 700 mkw. Firma, która jest jednym z czołowych dostawców produktów i gotowych rozwiązań systemowych dla branży budowlanej, motoryzacyjnej, meblarskiej i przemysłowej stworzyła w Maratonie swoje pierwsze w Europie centrum usług biznesowych.  

Na nowa siedzibę Maraton wybrała także firma Sii, która wynajęła w budynku 3,4 tys. mkw. powierzchni, by zaaranżować nowe biuro dla obecnego zespołu i 200 nowych pracowników.  

 

Dwie umowy najmu firmy outsourcingowe podpisały też w ubiegłym roku w poznańskim kompleksie Business Garden. Międzynarodowa firma farmaceutyczna GSK wynajęła ponad 2 tys. mkw. powierzchni dla rosnącego centrum usług biznesowych GSK IT. A Bank Zachodni WBK zdecydował się na powiększenie przestrzeni biurowej o dodatkowe 770 mkw.

 

Katowice

W Katowicach PwC, jedna z najbardziej znanych globalnych firm doradczych rozszerzyła umowę najmu w kompleksie Silesia Business Park o ponad 2 tys. mkw. Zwiększyła także zatrudnienie o ponad 300 pracowników. Katowickie centrum usług wspólnych zajmuje się obsługą w zakresie audytu finansowego, podatków i usług działów wewnętrznych. W biurach spółki przy ulicy Chorzowskiej pracę znalazło już ponad tysiąc osób.

 

W budynku B  kompleksu Silesia Business Park 2,7 tys. mkw. wynajęły również spółki Navo Orbico i Distribev Orbico, będące częścią międzynarodowej Grupy Orbico.

 

Największa na świecie firma zajmująca się automatyką przemysłową - Rockwell Automationwynajęła z kolei ponad 7 tys. mkw. w nowym budynku rozbudowującego się kompleksu A4 Business Park przy ulicy Francuskiej.

 

W pierwszej połowie 2016 roku umowę na wynajem 4,3 tys. mkw. powierzchni biurowej w budynku Brema podpisała także firma BPSC.

 

Autor: Walter Herz

 

 

o WALTER HERZ

Walter Herz świadczy specjalistyczne usługi doradcze w sektorze nieruchomości komercyjnych. Wspieramy polskie i międzynarodowe firmy w komercjalizacji, wynajmie i administrowaniu nieruchomościami. Pomagamy klientom w procesie inwestowania i zarządzaniem projektami.

Prowadzimy współpracę z inwestorami prywatnymi oraz instytucjonalnymi, firmami deweloperskimi i funduszami inwestycyjnymi. Zapewniamy klientom szeroki dostęp do informacji, kontaktów i analiz rynkowych. Firma jest zrzeszona w klubie Fundacji ProProgressio i należy do organizacji ASPIRE. Zdobyła nagrodę Rising Star of the Year 2016 w konkursie CIJ Awards.

dompress : :
sty 26 2017 Jaki wpływ będzie miał Brexit na polski...
Komentarze: 0

Czy zdaniem deweloperów Brexit może przynieść korzyści rynkowi biurowemu w Polsce? Czy globalne firmy będą lokowały oddziały w naszym kraju? Jaka jest szansa na przypływ do Polski kapitału inwestycyjnego? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl 

Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju Ghelamco Poland

Brexit będzie miał ogromne znaczenie dla rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce, głównie w krótkim i średnim horyzoncie czasowym. Jednak wbrew pozorom, może mieć on pozytywne skutki. Już teraz widzimy, że instytucje finansowe wykorzystują Brexit jako wymówkę do wyprowadzenia się z londyńskiego City, które jest po prostu drogie. Przed referendum taka decyzja była w pewien sposób niepolityczna, a przecież wiele firm już kilka lat temu dostrzegło duże korzyści płynące z lokacji biura chociażby w Polsce. Okazuje się bowiem, że kwalifikacje pracowników w sektorze finansowym w Polsce są często porównywalne, a nawet wyższe niż w londyńskim City, koszt nieruchomości w Warszawie to 1/3 kosztów w Londynie, a koszty pracy są o połowę niższe. Widzimy to po ilości zapytań od banków i instytucji finansowych, które przyglądają się Warszawie w poszukiwaniu potencjalnej siedziby dla swoich operacji. 

Ewelina Kałużna, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania portfelem budynków w Skanska Property Poland

Z uwagą obserwujemy reakcje globalnych inwestorów na przygotowania Brytyjczyków do wyjścia z Unii Europejskiej. Rozmawiając z partnerami biznesowymi widzimy, że Polska jest nadal jedną z lokalizacji na tzw. short liście inwestorów m.in. z sektora usług biznesowych i IT. Mamy więc szansę na przyjęcie strumienia inwestycji zagranicznych, w tym zaawansowanych procesów opartych na wiedzy. Polski rynek biurowy w Warszawie i miastach regionalnych jest do tego dobrze przygotowany.

Małgorzata Danek, członek zarządu LC Corp

Dziś ciężko jest określić jednoznacznie wpływ Brexitu na popyt na powierzchnie biurowe w Polsce. Jeżeli okazałoby się, iż firmy z Wielkiej Brytanii zdecydują się na przeniesienie biznesu do Polski, będą mogły znaleźć w naszych zasobach powierzchnię o parametrach porównywalnych lub nawet lepszych niż w GB.

Maciej Jankiewicz, prezes zarządu Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A.

Przewidujemy, iż wyjście Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej może mieć negatywne skutki dla Polski z uwagi na to, że jest to ważny partner dla naszego kraju, zarówno w relacjach dwustronnych, jak i w ramach Unii Europejskiej. Natomiast spodziewamy się, że Brexit będzie miał pozytywny wpływ na nasz rynek nieruchomości. Należy mieć na uwadze, iż Brexit zwiększy niepewność globalnych inwestorów, co spowoduje, iż niezwykle drogie brytyjskie nieruchomości, szczególnie w Londynie, z dużym prawdopodobieństwem czeka przecena spowodowana ich mniejszą atrakcyjnością oraz spodziewanym spowolnieniem gospodarczym. Zanim inwestorzy zagraniczni pozyskają więcej informacji umożliwiających ocenę ryzyka związanego z nową rzeczywistością zapewne wstrzymana zostanie część inwestycji na terenie Wielkiej Brytanii. To z kolei może skutkować wzrostem atrakcyjności biurowych nieruchomości położonych w Europie, w tym również w Polsce. Przewiduje się również, iż wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej może przyczynić się do wzrostu zainteresowania nabywaniem w Polsce nieruchomości mieszkaniowych, zarówno na potrzeby własne, jak również w formie inwestycji i lokowania kapitału.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Brexit może być jednym z czynników wpływających na koniunkturę rynku komercyjnego w Polsce. Duże miasta, takie jak Wrocław, będą mocnymi graczami w walce konkurencyjnej o zagraniczny kapitał. Stolica Dolnego Śląska prężnie się rozwija i już niebawem przekroczy 1 mln nowoczesnej powierzchni biurowej. Dobre zaplecze edukacyjne, sprawne połączenia drogowe, kolejowe i lotnicze z zachodnią Europą oraz dostępność wykwalifikowanej kadry specjalistów, świadczących wysokiej jakości usługi w konkurencyjnych cenach sprawia, że Wrocław to dla inwestorów atrakcyjne miejsce na otwarcie filii. Strategiczne położenie Polski, na skrzyżowaniu głównych szlaków komunikacyjnych Europy daje szanse rozwoju biznesu zarówno na zachodzie, jak i rynkach wschodnich. Dzięki temu Polska może stać się optymalnym wyborem dla instytucji, firm i organizacji, które w związku z wyjściem Wielkiej Brytanii z UE będą poszukiwać nowej lokalizacji dla swojej siedziby. Brexit może przyczynić się do wzrostu zainteresowania powierzchnią biurową i inwestowania w nieruchomości komercyjne w ogóle, ale nie jest to jedyny czynnik wpływający na zainteresowanie powierzchniami komercyjnymi w kraju.

Rynek polski jest postrzegany korzystnie przez zagranicznych inwestorów dzięki licznym historiom sukcesu, które docierają do zagranicznych inwestorów oraz relatywnie niskim kosztom prowadzenia działalności utrzymującym się od ponad 20 lat, jak również wzrostowi PKB mimo światowych kryzysów. Polski rynek nieruchomości jest stabilnym i bezpiecznym miejscem do inwestowania, oferuje atrakcyjniejsze niż w Europie Zachodniej stopy zwrotu przy akceptowalnym poziomie ryzyka.

Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

Brexit był bez wątpienia jednym z kluczowych wydarzeń na rynku biurowym w ubiegłym roku. Mimo, iż prognozami i analizami konsekwencji wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej zajmuje się wielu ekspertów, bardzo ciężko jest nadal wyrokować, jaki wpływ będzie miał Brexit na segment nieruchomości komercyjnych w Polsce. Tym bardziej trudno jest wskazać konkretne korzyści lub negatywne konsekwencje. Z całą pewnością pojawią się jednak zarówno nowe możliwości inwestycyjne, jak i zagrożenia. Polska, a zwłaszcza Warszawa, już teraz uważana jest za jedną z najbardziej atrakcyjnych i „przyszłościowych” lokalizacji biurowych. Stolica Polski jest głównym punktem na mapie Europy Środkowo-Wschodniej, w którym to rejonie wiele firm skupia swoją ekspansję. Brexit może okazać się kolejnym czynnikiem, który skłoni je do ulokowania swoich siedzib właśnie w Warszawie. Z całą pewnością, nasz lokalny rynek z szeroką ofertą nowoczesnej powierzchni biurowej jest przygotowany na taką ewentualność.

 

 

Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl

Więcej informacji: info@dompress.nieruchomosci.pl

 

 

 

 

dompress : :
sty 23 2017 Czy zmiana biura się opłaca
Komentarze: 0

Czy zdecydować się na relokację, czy re-aranżację zajmowanego biura i renegocjację umowy najmu? Jak sprawdzić, na czym przedsiębiorstwo więcej zyska?  

W kraju mamy już przeszło 9 mln mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej, z tego w Warszawie ponad 5 mln mkw., informują analitycy Walter Herz. Tylko w 2016 roku do użytku oddane zostało około 800 tys. mkw. biur, a w budowie jest dalsze około 1,5 mln mkw. powierzchni. Wybór jest duży, ale jak wychwycić najlepszą propozycję dla danej firmy?    

- Z naszych doświadczeń wynika, że jednym z najczęstszych powodów relokacji najemców jest chęć poprawy dojazdu do siedziby firmy. Przy czym, nie koniecznie musi to oznaczać przeprowadzkę do centrum, ale do budynku lepiej osadzonego w sieci komunikacji miejskiej niż dotychczas zajmowane biuro. Motywem przeprowadzki jest też często konsolidacja oddziałów pod jednym adresem lub ekspansja firmy, albo po prostu optymalizacja kosztów wynajmu. Zmianę dyktują również względy wizerunkowe, czy transformacja stylu pracy w przedsiębiorstwie – wymienia Mateusz Strzelecki, Associate Director w Walter Herz.

Co na tak, co na nie

Żeby wybrać najkorzystniejsze dla firmy rozwiązanie trzeba określić oczekiwania względem  nowego biura i odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Czy są konieczne zmiany? Jakiej przestrzeni potrzebujemy? Jak ma być rozplanowana? Jakie elementy z obecnego  biura chcemy zostawić, a które wymagają gruntownej zmiany? Jaka aranżacja pozwoli na efektywną pracę oraz zrobi wrażenie na potencjalnych klientach i przyszłych pracownikach? Jak zlokalizowana siedziba będzie najodpowiedniejsza dla firmy? Czy możemy zyskać na kontaktach z innymi najemcami budynku? W nowych obiektach projektowane są bowiem obszary co-workingowe, umożliwiające wymianę i współpracę pomiędzy pracownikami firm, albo tworzone przestrzenie łączące start-upy z bardziej dojrzałymi graczami rynkowymi.

- Na starcie nie należy wykluczać żadnej opcji, nie przekreślać żadnego scenariusza, ale przeanalizować wszystkie możliwości – podkreśla Mateusz Strzelecki. Zaznacza, że ważne jest też, żeby proces poszukiwania rozpocząć odpowiednio wcześnie, co najmniej 9 miesięcy przed terminem wygaśnięcia obowiązującej umowy najmu. Da to możliwość przeprowadzenia kompleksowej analizy oraz spokojnego wyboru biura.

Specjaliści polecają również przeprowadzenie analizy potrzeb i preferencji pracowników, żeby znaleźć najbardziej optymalną dla wszystkich lokalizację przyszłego biura i określić jakie warunki pod względem funkcjonalnym i technicznym powinno spełniać. - Takie podejście procentuje, szczególnie w czasie szybkich zmian biznesowych i ewolucji natury pracy, a także w kontekście walki o najlepszych ludzi. Środowisko pracy powinno być przyjazne dla całego zespołu, wspierać jego produktywność i kreatywność, odzwierciedlać priorytety firmy i przyciągać talenty – podpowiada Mateusz Strzelecki.   

Jednocześnie należy ustalić, jak można zoptymalizować wykorzystanie powierzchni biurowej, biorąc pod uwagę styl pracy w firmie. Po analizie zapotrzebowania i nakreśleniu podstawowych wytycznych względem nowego biura można dopiero planować przebieg procesu optymalizacji powierzchni. Wtedy wyselekcjonowanie odpowiednich propozycji dla specjalistów, którzy o biurach wiedzą wszystko, będzie dziecinnie proste. Zestawienie opcji rynkowych z możliwościami, jakie daje przedłużenie umowy przyniesie odpowiedź na pytanie, które rozwiązanie wybrać.  

Za co zapłacisz poza czynszem

Ważna jest nie tylko stawka za metr. Niezwykle istotne jest też prześwietlenie opłat dodatkowych, związanych z kosztami eksploatacji i utrzymaniem budynku. Wynajmujący naliczają je w różny sposób, dlatego trzeba je transparentnie wyliczyć, co może nie być takie proste dla mniej doświadczonych najemców. Tu przydaje się wiedza ekspercka. Wyzwaniem może być też precyzyjne porównanie technicznych parametrów budynków i standardu wykończenia.  

Jak obliczyć ile kosztować nas będzie utrzymanie recepcji, zieleni w budynkach, czy wind i toalet? Naliczany współczynnik części wspólnych jest różny. Ponadto, zapisy o kosztach eksploatacyjnych, które znajdują się w każdej umowie, mogą być skonstruowane w sposób, który daje wynajmującemu możliwość umieszczenia w nich  prawie wszystkiego. Dlatego tak ważne jest dokładne zdefiniowanie rodzaju opłat, które się na nie składają. Wchodzą w nie koszty stałe związane z określonymi opłatami od budynku oraz koszty zmienne, wynikające głównie ze zużycia mediów i materiałów eksploatacyjnych. Całość naliczana jest w postaci zaliczek, płatnych za metr kwadratowy zajmowanej powierzchni.

Od dnia przekazania powierzchni najemca płaci też za energię elektryczną i pozostałe media dostarczane do jego lokalu na podstawie wskazań liczników. Ponieważ zarządca ma możliwość wyboru dostawcy energii uzasadnione jest pytanie, jaka stawka obowiązuje w budynku.

Realne korzyści przyniesie też z pewnością wybór powierzchni w jednym z nowych „zielonych”, certyfikowanych budynków, w którym zastosowane zostały rozwiązania ekologiczne. Tego typu obiekty gwarantują niższe koszty zużycia energii i wody, a także większy komfort użytkowania. Wysoki standard wykonania budynków, wykorzystanie w nich przyjaznych środowisku materiałów i dostęp do różnego rodzaju usług zapewnia  pracownikom i klientom warunki pracy, sprzyjające dobremu samopoczuciu i kreatywności.

Można zaoszczędzić

Kiedy zrobimy już krótką listę najciekawszych propozycji można przystąpić do negocjacji. Najemcy mają obecnie dobrą sytuację przetargową, więc z pewnością uda się uzyskać jakiś rabat, czy bonus. Ale, żeby ugrać naprawdę dużo potrzebna jest wiedza na temat aktualnej sytuacji, w której znajdują się właściciele budynków i informacje o poszczególnych obiektach. Należałoby wiedzieć, jak przebiega komercjalizacja budynku i na jakim etapie realizacji inwestycji właściciel może wykazać największą elastyczność.  

Specjaliści Walter Herz zaznaczają, że istnieje wiele sposobów na obniżenie całkowitego kosztu najmu. Wynajmujący mogą wziąć pod uwagę różne warianty, od kontrybucji finansowych, przez budżet na wykończenie powierzchni, po bonusy np. w postaci miejsc parkingowych, czy możliwości korzystania z centrum konferencyjnego.

Po zrobieniu skrupulatnych wyliczeń i porównaniu poszczególnych ofert może okazać się, że propozycja z najniższą stawką czynszową wcale nie jest najlepszym rozwiązaniem.

 

 

Autor: Walter Herz 

dompress : :